Nevím co dělat se synem který je závislý na lécích a drogách.
Zoufalá matka
Dobrý den, mám syna kterému bude v říjnu 22 roků.Je závislý na lécích a drogách,nechce chodit do práce a je buďto na ulici nebo na noclehárně.Několikrát jsme se mu během 3 let s přítelem snažili pomoct,ale on nechce.Nechce se jít ani léčit, že je to ztráta času.Před 4 roky se otrávil alkoholem a léky, minulý týden to udělal znovu,byl na ARU a pak ho převezli na psychiatrii,kde je nedobrovolně,volala jsem s paní doktorkou a ta mi řekla že u nich bude minimálně do pátku,je to málo.Navíc má ATB,je nachlazený.Stále má halucinace.Jinak mi doktorka sdělila že odběry co mu dělali nejsou dobré kvůli intoxikaci.On jinak chodí do podaných ruk,a různých charit má také diagnostikovanou smíšenou poruchu.Já sama docházím na psychiatrii,ale už nevím co dělat dál.A nikdo mi není schopný poradit, každý řekne že on sám musí chtít aby se léčil apod.

Odpověděl: Markéta Černá
Dobrý den,
tohle je opravdu velmi těžká situace a rozumím, že jste už vyčerpaná a zoufalá. Moc oceňuji, že o tom mluvíte a hledáte podporu - to je důležitý krok i pro Vás samotnou.
Bohužel platí, že dlouhodobá léčba bývá účinná hlavně tehdy, když ji člověk sám přijme - ale Vy můžete ovlivnit prostředí a hranice, které nastavíte. To může být i pro něj důležitý signál.
V tuhle chvíli se můžete postarat především o sebe a Vaši rodinu. Píšete, že syn navštěvuje Podané ruce - mají také poradnu pro blízké, kterou by pro Vás mohlo být užitečné zkusit. Dobrou podporou může být i rodinný terapeut nebo podpůrná skupina pro rodiče závislých, kde uvidíte, že v tom nejste sama.
Pokud budete mluvit s lékaři, zeptejte se jich také na možnosti další léčby nebo ochranného opatření, pokud by syn dál ohrožoval sebe.
Někdy lidé přistoupí k léčbě až po mnoha krizích - není to konec, i když to teď tak může působit.
Držím Vám palce, abyste na to nezůstala sama a našla pro sebe oporu.
Markéta