tolerance
Hurvínek
Mám dotaz,když beru nějaké množství kratomu,které potřebuji k dosažení účinku,což je u mě 8-10 gramů a dám si pauzu nějakou dobu,třeba klidně dlouhou (čistě teoreticky) bude mi stačit k dosažení účinku zase menší množství cca jako úplně na začátku? Nebo poslední dva dny musím říct,že mi toto množství prakticky nic nedělá,něco ve stylu,že mi je normálně,ale četl jsem o tom už hodně a nechci právě zvyšovat,dokud jsem na nějaké relativně normální hranici.Každou radu navíc uvítám, k tomu co vám tu ted píši.díky

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
to, co popisujete, je typické - když člověk užívá kratom opakovaně nějakou delší dobu, tělo si na něj vytváří toleranci a pro stejný výsledek je třeba zvýšit dávku. Říkáme tomu, že roste tolerance. Proto se vám teď zdá, že 8-10 g kratomu už s vámi skoro nic nedělá. Je to podobné, jako když začnete posilovat - budete-li posilovat denně se stejnou váhou, časem budete mít potřebu si zvednout zátěž, protože na zvednutní stejné váhy jako na začátku nebudete potřebovat takové úsilí. Nicméně posilování asi vyhodnotíte jako positivní výsledek a stěžovat si nebudete.
Pokud si dáte opravdu delší pauzu (týdny nebo spíš měsíce), tolerance se může velmi výrazně snížit. Někdy se po delší abstinenci účinek vrátí blíž k tomu, co jste zažíval na začátku. Není to ale nikdy úplně stejné a záleží i na vaší individuální citlivosti, psychickém stavu a tělesné kondici. Krátká pauza (např. pár dní) většinou nestačí, aby tolerance spadla výrazně dolů. Po delší době abstinence je potřeba počítat s tím, že se tolerance snížila, a je dobré dávky výrazně snížit, rozhodně nenavazovat na dávce, kde jsem končil. Nicméně i po delší době abstinence se člověk dostane na podobné dávky, s jakými začínal pauzu, celkem rychle. Pokud zůstanu u srovnání s posilováním, funguje to podobně jako svalová paměť ... mozek už ví, jak na to, a tak se dostane na původní dávky v mnohem kratší době, než jak dlouho trvalo dostat se na 8-10g kratomu poprvé nebo teď.
Máte pravdu, že pokud chcete zůstat na stejné dávce, a stále cítit nějaký efekt, je důležité dávky nezvyšovat, ale také je potřeba snížit frekvenci. Kratom se může zdát jako bezpečnější látka než jiné nelegální látky, třeba i proto, že je dostupný ... zároveň může působit na začátku mírně oproti jiným drogám, ale sám už vnímáte, že má návykový potenciál a s vysazením se mohou objevit velmi nepříjemné a někdy i vážné abstinenční příznaky, s užíváním také roste tolerance a potřeba dávky zvyšovat. Vyšší dávky navíc zatěžují játra i psychiku.
Jestli chcete něco udělat už teď, zkuste:
Pauzu prodloužit - čím delší, tím větší šance, že se účinek „resetuje".
Nepřidávat - jinak se tolerance bude dál jen zvyšovat.
Pokud užívat, tak stejnou nebo menší dávku, prokládat užívání pauzami.
Dělat věci a trávit čas s přáteli i bez kratomu, střízlivý.
Nastavit si hranice - co je ok, co ne ... a brát je jako pevnou a neměnnou věc, o které se nediskutuje (max. dávka, max. frekvence, dny v týdnu, kdy neberu vůbec, hodina před kterou si nikdy nedám apod.).
Všímat si, proč a kdy kratom berete - jestli je to spíš kvůli úlevě od nepříjemných stavů, nebo pro radost. To hodně napoví, jak na tom pokud jde o toleranci a závislost jste.
Rozumím, že je lákavé hledat cestu, jak se vrátit k „prvnímu účinku". Realita je ale taková, že návrat přesně k tomu, jak to bylo dřív a stejným zážitkům, je víc přání a sen než skutečnost ... dvakrát nezažijete to samé, byť se tomu můžete díky delší pauze hodně přiblížit. Pokračování v užívání posouvá tělo od této možnosti dál a návrat k původní citlivosti je tím méně pravděpodobný.
Je vlastně skvělé, že o něčem takovém uvažujete už teď. Pokud byste na tyhle úvahy nechtěl být sám a uvítal pohled někoho dalšího, můžete se zkusit obrátit na adiktologickou ambulanci - v každém větším městě nějakou najdete, řada jich poskytuje služby zdarma a zcela diskrétně. Pokud byste měl zájem o kontakty, stačí napsat, která města máte dobře dostupná. V tuto chvíli už máme v ambulancích řadu zkušeností s lidmi, kteří bojují s užíváním kratomu. Nebyl byste první ani poslední, kdo s něčím takovým zápasí.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.