Pervitin přítel těhotenství
Mia1905
Dobrý den .
Ráda bych se zeptala jak je to se zdravotním stavem plodu pokud můj partner bere už 10 rokem pervitin + jiné látky , zda je možnost díky tomu přes semeno mít třeba i postižené dítě , nebo jiné zdravotní komplikace .
Já naštěstí nejsem uživatel a nikdy jsem nebyla tvrdých drog , max alkoholu a marihuany v míře.
Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Mio,
a děkuji za upřímný dotaz. Ptáte se, jestli může mít partnerovo mnohaleté užívání pervitinu vliv na jeho pohlavní buňky a následně na plod, máte obavy, jestli pak nebude díte postižené.
Odpoveď není úplně jednoduchá, pořád toho víme o některých věcech velmi málo. Ale v současnosti se má za to, že užívání drog u muže nemá tak přímý vliv na plod jako užívání ženy během těhotenství. Jde o to, že spermie se v těle muže obnovují, jde o velmi citlivé buňky, a pokud jsou "poškozené", vajíčko neoplodní. Takže dlouhodobé užívání partnera může snižovat kvalitu spermií (jsou méně pohyblivé, je jich méně), ale neznamená to automaticky, že by dítě muselo být postižené. Riziko vrozených vad nebo závažného poškození je spíš spojeno s tím, jak se má, jak se o sebe stará a co užívá matka v těhotenství, protože látky procházejí přes placentu přímo k plodu a mohou narušit nebo poškodit jeho vývoj.
Proto pokud píšete, že sama užíváte alkohol a marihuanu, je potřeba myslet na to, že i tyto látky mají vliv na vývoj dítěte v těhotenství. Alkohol je rizikový i v malých dávkách, a ani marinuana není bez rizik, zhoršuje například dostupnost kyslíku, často se užívá s tabákem atd. Pokud tedy plánujete těhotenství, je ideální všechny tyto látky vysadit. A to nejen pokud se bavíme o vás a užívání alkoholu a marihuany, ale i pokud se bavíme o partnerovi ... nejde přeci jen o zdraví plodu či dítěte, ale i o to, že by člověk chtěl vychovávat dítě ve stabilním a bezpečném prostředí, kdy si je s partnerem navzájem oporou a nemusí řešit závislost.
Realita je taková, že uživatelé a uživatelky drog mají také děti. V praxi se setkáváme jak s matkami, které užívají drogy v těhotenství, tak s těmi, které chtějí v době těhotenství drogy vysadit, s ženami, které chtějí potrat, s těmi, jejichž partner v době těhotenství nebo i následně užívá nebo s užíváním drog začne. V Sananimu se snažíme podpořit lidi v jakékoli situaci - ať už jde o to, že užívá rodič, nebo partner, ať už jde o situaci před otěhotněním, v době těhotenství, nebo po porodu ... nikomu nepomáhá soudit, pomáhá podpořit, hledat cesty, jak se pohnout z místa na to o kousek lepší ... proto, ať už jste v jakékoli situaci, potřebujete-li pomoc, nechcete-li být na situaci sama, napište. Ráda pošlu kontakty na zařízení, kde vás podpoří (ať už byste se rozhodovala jakkoli) a pomohou vám najít způsob, jak se o sebe, svého partnera, plod, dítě, postarat.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.