Závislost na lécích
Luka
Dobrý den,
můžete mi poradit, jak pracovat se závislostí na lécích, které má člověk předepsány terapeuticky, např. kvůli úzkostem, spánku, bolestem, ale jejich užívání přeroste v závislost? Jaké jsou postupy při řešení této závislosti, kdy z medicínského hlediska nejde odbourat/ přestat užívat lék, který mírní zdravotní obtíže, ale zároveň působí problém psychicky a sociálně?

Odpověděl: Jakub Minařík
To je složité. Obvykle lék zkusíme nahradit jiným lékem, který závislost nedělá. Například, pokud někdo, kvůli úzkosti užívá neurol, lze nasadit např. antidepresiva, která mohou úzkost zaléčit a neurol pak lze vysadit. S jinými obtížemi je to podobné. Ale ne vždy to jde, například pokud si stavy bolesti vyžádají silné opioidy, je to s náhradou složitější. Existují sice různé postupy, ale snadné to není.
Nicméně, to je vysvětlení. Možná jste psal kvůli nějakému konkrétnímu problému, který se týká vás a nebo někoho blízkého. Pokud byste tedy chtěl zjistit jestli nějaký takový postup existuje, musel byste napsat, o co se konkrétně jedná. Pak by bylo možné vás někam za řešením nasměrovat.
MUDr. Jakub Minařík