Dotaz
Jane
Dobrý den,
manžel bere prý metafetamin kvůli sexu semnou.dprava si ho ale i tehdy,když mám zrovna např.menstruaci a ví,že nic nebude.
Dále jsem u něj v autě našla lžičku,prý si to občas nahřeje aby to mělo lepší účinek a vypije.Zda se mi to divný,tohle se dělá jen u heroinu ne?Jeho dech páchne.
Dále,pije denně třeba tři piva a piko jen jednou za měsíc nebo tavdva.
Poslední dobou si všímá jak mě pořád se snaží ukazovat,že něco dělám špatně,že se to správné dělá jinak a na nedostatky,jinak chodí do práce a stará se jen mu rychle mizí jeho spotřeba peněz.
Jinak je vznětlivý a výbušný křičí na mě často a tak.
Díky za odpověď
JanaH.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Jane,
a děkuji vám za dotaz a důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Vaše nedůvěra je s ohledem na manželovo chování, zdůvodňování užívání, mizení peněz, zcela pochopitelná. Metamfetamin lze užívat jak injekčně (pak se rozpouští na lžičce a následně aplikuje injekčně), polknutím, nosem (pak se šňupe prášek), ale nestává se, že by ho lidé zahřívali na lžičce a následně polykali. Heroin se užívá jak nosem, tak injekčně - při injekčním užití je potřeba ho k rozpuštění zahřát.
Píšete, že manžel užívá metamfetamin, denně pije alkohol, poslední dobou vás velmi často kritizuje, je vznětlivý a křičí na vás. Nic z toho není v pořádku a je zjevné, že manželovi přerůstá užívání přes hlavu, ovlivňuje jeho chování a má negativní dopad na váš vztah. Je proto na místě zkusit si s ním o celé situaci narovinu a otevřeně promluvit. Aby takový rozhovor měl smysl, je dobré se na něj připravit - inspirovat se můžete zde, najdete tam i desatero pro vedení konstruktivního rozhovoru.
Je možné, že partner bude problém popírat, z rozhovoru utíkat a vše skončí hádkou ... nebylo by to nic neobvyklého. Pro vás by to ale byla zpráva, že partner situaci jako problematickou nevidí, není ochotný hledat řešení. Pak jste to vy, kdo má problém a záleží na vás, jak se k situaci postavíte, co budete ochotná tolerovat, co pro vás bude nepřijatelné. Nebudete-li se situací nic dělat a jen čekat, až něco změní partner, v zásadě tím dovolujete, aby situace pokračovala dál tak jak je.
Pokud se vám nepodaří z tého pozice vystoupit, je na místě vyhledat odbornou pomoc, zajít sama nebo s partnerem osobně do poradny a probrat situaci podrobněji. Potkáte tam kolegy, kteří mají zkušenosti, nebudou vás ani parnera soudit, v prvé řadě vás vyslechnou a společně s vámi budou hledat, jak dál. Dávalo by vám něco takového smysl? Pokud ano, napište, jaká větší města jsou vám dobře dostupná, pošlu vám kontakty, případně můžete hledat sama podle regionu zde.
S přáním hodně sil,
Gabriela Minařík.