Přítel na drogách.
Kateřina
Dobrý den, mám přítele 4 roky, máme spolu 2 malé děti. Přítel již 10 let užívá tvrdé drogy ( ne na denní bázi) bohužel fetuje když má doma děti, dělám 12h směny. Když se přítel napije, pokaždé užije drogu. Nyní před 2 dny v noci užil velké množství pervitinu, do teď nespal a je v depresi. Potřebuji ho akutně dostat na ústavní léčbu, ale nemohu si dovolit čekat 3 měsíce na léčbu. Prosím poraďte mi co dělat. Zadlužil nás, přišli jsme o 2 auta, nemáme peníze, protože nechodí do práce kvůli tomu, že je pod vlivem. Zkoušeli jsme ambulatní léčbu, terapie, hospitalizaci v zařízení, léčí se také s úzkostmi. Nevím kam se již obrátit.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Kateřino,
a děkuji vám za dotaz a za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte a popisujete svou nelehkou situaci.
Píšete, že máte dvě malé děti s přítelem, který užívá drogy. Často užívá v souvislosti s alkoholem. Před užitím ho nezastaví ani to, že má doma dvě malé děti, zatímco vy jste na 12 hodinové směně v práci. Přítel nevydělává, zadlužil vás, má za sebou nějaké pokusy se léčit, ale zdá se, že né s valným úspěchem.
Je obdivuhodné, že situaci i po tak dlouhé době nevzdáváte a snažíte se příteli stát po boku. Na stranu druhou z dotazu vnímám i velkou bezmoc a zoufalství, protože přes všechnu vaši snahu je situace náročná a nelepší se. Máte strach o děti, nejspíš i o partnera, a já dodávám, že mám obavy o vás. Říkám si, co by se muselo stát, abyste řekla DOST, stačilo a dala sebe a děti a vaše bezpečí na první místo.
Nicméně chápu, že to je složitá otázka ve chvíli, kdy máte doma přítele po několikadenní jízdě, dost možná na hraně psychotického stavu z nevyspání, a máte pocit, že jediným řešením je rychlá hospitalizace.
Píšete, že přítel vyzkoušel celou řadu možností - není mi jasné, jak se k situaci staví teď, co by potřeboval, chtěl. Píšete, že má zkušenosti s ambulantní i pobytovou léčbou, léčí se s úzkostmi. Ale není jasné, co sám považoval za smysluplnné.
Vy sama máte pocit, že jste všechny možnosti vyčerpala a nejspíš si od dalšího pobytu v léčebně slibujete alespoň čas se trochu vzpamatovat a vydechnout. A právě proto, jak je situace složitá a jak dlouho trvá, bych vám v tuhle chvíli doporučila obrátit se na poradnu pro blízké uživatelů drog. Jde o to, abyste tam měla čas se chvíli zastavit, probrat situaci trochu podrobněji, a zamyslet se nad tím, co dál. Abyste nebyla neustále v poklusu za situací, která se děje, ale taky trochu převzala otěže a měla pocit, že to, co následně uděláte, má a bude mít nějaký positivní vliv v déledobějším horizontu. Abyste neklusala za tím, co se děje teď, ale mohla plánovat a dělat možná i nelehké kroky, které vám ale dlouhodobě přinesou úlevu a zklidnění. Co vy na to? Dávalo by vám něco takového smysl? Pokud ano, doporučila bych vám buď rovnou naši Poradnu pro rodinu, nebo můžete zkusit jakékoli kontaktní centrum nebo adiktologickou ambulanci ve svém okolí. V každém větším městě nějakou obdobnou službu najdete. V případě, že byste stála o kontakty, napište, jaká větší města jsou vám dobře dostupná.
Zde zatím alespoň kontakt na naši Poradnu pro rodinu, která poskytuje služby diskrétně a zcela zdarma, stačí zavolat a objednat se.
Poradna pro rodinu SANANIM
Ž
itná 1574/51
110 00 Praha 1
Pevná linka
+420 284 824 234
Mobil
+420 739 268 527
Email
rodice@sananim.cz
S pozdravem a přáním hodně sil,
Gabriela Minařík.