Bratrovo zavislost
Verča
Dobry den, potřebovala bych poradit.
MÁM 19TILETEHO bratra zavisleho na pervitinu(nevim jestli Jen to), ale svoji závislost si nechce ani přiznat. Doma mamince ukradl už co se dalo od zlata až po peníze.Neustale lže, krade a je dokonce i agresivní. NA léčení dobrovolně nepůjde protože on drogy přece ani nebere.Maminka je nemocná a už ji zničil dost. Otázka zní jestli je nějaká organizace která by nám dokázala pomoct nebo poradit jak to řešit dál. Maminka už je na hraně zhroucení a já už taky nevím jak dál. Policie i k-centrum nám řekli že musí chtít on sám. Ale problém je vtom ze on si to neprizná natož aby dobrovolně šel na léčení. MOCKRÁT DĚKUJI ZA ODPOVĚĎ
Přeji krásný den Veronika

Odpověděl: Josef Šedivý
Popisujete velmi náročnou situaci s vaším mladším bratrem, který má problém se závislostí na pervitinu, nechce si problém přiznat a v důsledku toho dochází v rodině k opakovaným krádežím, lžím a také k agresivnímu chování. Zmínila jste, že vaše maminka je nemocná, což celou situaci ještě zhoršuje, a že jste už využili pomoci policie i K-centra, ale bez výsledku, protože bratr nespolupracuje. Ptáte se, zda existují organizace nebo další možnosti, které by mohly pomoci celé rodině v této složité situaci.
Rozdělení dotazu na dílčí otázky:
- Jaké jsou možnosti pomoci rodinám, když závislý příbuzný odmítá léčbu a popírá problém?
- Kam se můžete obrátit pro podporu a poradenství pro sebe a maminku v roli blízkých osob závislého?
- Existují další kroky nebo organizace, které vám mohou pomoci v této situaci?
- Jaké jsou možnosti ochrany bezpečí v rodině a jak postupovat při opakované agresi a krádežích?
Odpovědi:
-
Možnosti pomoci, pokud závislý nechce spolupracovat:
Bohužel, v ČR opravdu platí, že dospělý člověk musí sám s léčbou souhlasit - kromě případů, kdy jeho chování ohrožuje přímo zdraví nebo život jeho samotného, případně osob ve svém okolí. To trvá i přesto, že situace v rodině je velmi těžká. Přesto existují poradenské služby a intervence zaměřené na rodinu a blízké osoby, které mohou pomoct vhodně reagovat i v těchto situacích. -
Podpora pro vás a maminku:
Vaše maminka i vy máte možnost obrátit se na odborníky - např. adiktologické nebo psychologické poradny, krizová centra pro rodinné příslušníky nebo podpůrné skupiny. Získáte zde náhled na to, jak s bratrem komunikovat, jak se chránit před důsledky jeho jednání a kde hledat vlastní sílu. Práce na vlastní odolnosti a získání informací pomáhá zvládat pocity bezmoci a únavy. -
Další možnosti a organizace:
I když léčba nařízená proti vůli závislého je možná jen za zvláštních okolností (např. pokud je vážně ohrožen on sám či okolí - zde může zasáhnout soud na podnět lékaře či sociální služby), pomáhající organizace stále mohou být užitečné. Doporučuji kontaktovat adiktologickou poradnu, psychologa nebo organizace jako SANANIM, Drop In, Společnost Podané ruce nebo další místní služby zaměřené na prevenci a rodinné poradenství. Pokud by hrozilo akutní nebezpečí (útoky, vyhrožování, tělesné ublížení), neváhejte volat Policii ČR a chránit sebe i maminku. -
Ochrana a bezpečnost:
Jestliže je bratr agresivní, je prioritní bezpečí všech členů rodiny. Policie má při opakované agresi pravomoc řešit přestupky i trestné činy, a chránit napadené osoby (ať už jde o výzvu k opuštění bytu, zákazy přiblížení apod.). Poradit se můžete i s OSPOD (orgán sociálně-právní ochrany dětí), která zná možnosti intervence při ohrožování osob v domácnosti.
Závěr:
Mrzí mě, že musíte čelit tak těžké situaci. Nejste v tom sami - existují způsoby, jak získat podporu, zvládnout tíživou situaci a ochránit zdraví i psychickou pohodu vás i maminky, i když závislý člověk sám zatím nechce pomoc přijmout.
Zdroje:
Odborná literatura, metodiky Národního monitorovacího střediska pro drogy a závislosti, informace akreditovaných adiktologických organizací a krizových linek (např. SANANIM, Drop In, Podané ruce).
Pepa Šedivý s využitím AI