Vysazení zolpidemu +substituční léčba
Tonino
Dobrý den,
Skoro rok, jsem užíval na spaní zolpidem 10mg, ze začátku jednu tabletu a pak dvě.
Nyní jsem ho vysadil a cítím se docela dobře, jen spánek není úplně dobrý a trošku změna nálad.
Beru ráno ještě Rivotril 2mg, již řadu let.
Moje otázka zní, dokázal Rivotril minimalizovat abstinenční příznaky po vysazení zolpidemu?
Vím, že obě tyto látky jsou bzd. Ale zolpidem pracuje trošku jinak.
Jak dlouho trvají abstinenční příznaky po vysazení zolpidemu? Zolpidem má velmi krátký poločas rozpadu a látka je z těla venku zhruba za 10-12h.
Ještě mám jednu prosbu.
Bydlím v Brně, ale nemohu nikde najít substituční léčbu pomocí suboxonu, subutexu,ravata apod. Jelikož již 4 roky užívám opioidy, morfium, oxykodon, Hydromorfon apod.
Chci s tím na dobro přestat, mám velkou motivaci v podobě mé dcerky a ženy, navíc to věčné shánění léků a finance jsou hrozné. Chodím do práce, naštěstí mám velmi dobrý plat a tak užívím rodinu a i moji závislost.
Hledám substituční léčbu v Jihomoravském kraji, Vysočina, Olomoucký, Zlínský.
V Brně na podaných rukou mají věčně plno, jen na metadon mají volno, ale ten odmítám, za prvé bych to nemohl kombinovat s prací (každý den, docházení na metadon) až za 3-6 měsíců, je delší doba docházení.
A taky ho nechci, protože je prý hodně návykový a dává se lidem, kteří ho budou brát do konce života, takže tam už není co ztratit.
Mohli by jste mi prosím poradit, kam se mám obrátit?
Děkuji moc za informace a odpověď.
S přáním pěkného dne Tonda.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Tondo,
popisujete dlouhodobé užívání Rivotrilu a donedávna i Zolpidemu, u kterého cítíte mírné obtíže se spánkem po vysazení. Zároveň uvádíte čtyřletou zkušenost s opioidy, které užíváte nelegálně. V takové situaci je opravdu zásadní řešit vše osobně - ideálně s psychiatrem, který se orientuje v oblasti závislostí. Bez podpory hrozí, že po vysazení jednoho léku (např. Zolpidemu) sáhnete automaticky po vyšších dávkách jiných látek. To může ve výsledku problém dál prohlubovat. A samosebou je potřeba počítat s tím, že hledání správné medikace a dávkování bude nějakou dobu trvat.
Chápu, že kapacity služeb jsou omezené a čekací doby dlouhé - ale o to víc doporučuji neodkládat objednání. Situace už trvá řadu let, vyčkat pár měsíců s šancí, že se místo uvolní dříve, nemusí být až tak špatná vyhlídka. V mezidobí můžete vyzkoušet objednání do adiktologické ambulance. I ty mají své čekací lhůty, ale mají také své psychiatry, přehled o volných místech a podmínkách substitučních programů v okolí, jejich doporučení může mít svou cenu. V neposlední řadě je dobré vědět, že pokud usilujete o substituční léčbu buprenorfinem, programy obvykle vyžadují abstinenci od jiných návykových látek, včetně benzodiazepinů. Nicméně na řadě věcí je možné se domluvit individuálně, obzvlášť pokud budete dobře a spolehlivě fungovat. Dřívější nástup někdy umožňují soukromá zařízení - v Brně například Adicare.
Vždy bych však počítala s tím, že půjde o běh na delší trať.
Držím vám palce. Je skvělé, že chcete změnu - kvůli sobě i rodině - nedejte se odradit čekacími lhůtami a obrňte se trpělivostí.
S pozdravem a přáním hodně sil,
Gabriela Minařík.