Kratom
Heinrich I
Dobrý den. Chodím na učňák kde je kolem mě hromada omamných látek, nikotinové výrobky atd. Na začátku druháku jsem měl špatné nálady a kamarád mi dal napít kratomu s tím že jsem nevěděl co to je. Měl jsem z toho skvělé nálady tak jsem to začal brát a teď po osmi měsících přestává kratom fungovat. Snažil jsem se s tím přestat a jde mi to jen nějakou dobu. Vydržím to zhruba týden i přes bolesti těla, bolesti žaludku a extrémní smutek. Ale ve škole kde je mi opravdu hrozně je hrozně těžké si ho nedat když kámoš co sedí vedle mě ho vždy má a stačí říct slovo abych se cítil lépe. Vím že se mají dávky snižovat postupně, měl bych vědět něco víc ? Třeba jak dlouho se to má snižovat, jak dlouho bude trvat než mi kratom přestane kompletně chybět atd ? Předem děkuji, přeji hezký den.

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den, Heinrichu I,
děkujeme za Váš dotaz. Je dobře, že jste se rozhodl k vysazení kratomu. Vysazování jakýchkoliv látek je individuální a nelze jej bez odborného vyšetření předem stanovit. Nelze ani předem určit, co konkrétně Vás čeká.
Kratom sice vypadá dost neškodně, ale je to látka, která je svým účinkem velmi podobná opioidům a vyvolává posléze podobné závislostní onemocnění jako např. heroin. Člověk postupně zvyšuje dávky, aby dosáhl potřebného efektu. Při užití malé dávky a navození stimulujícího účinky se může objevit zrychlené bušení srdce, svědění kůže, nevolnost, ztráta chuti k jídlu. Při dlouhodobém užívání se mohou objevit úbytky na váze, chronická únava. Další negativní účinky mohou dále být zácpa, pocity zmatenosti a nadměrné pocení. Dlouhodobé užívání kratomu se může podepsat i na psychice uživatele. Jedinec se může potýkat s celkovým vyčerpáním, depresemi až psychózou.
Uživatelé kratomu často popisují odvykací stav podobný u opiátům, který sám o sobě nebývá ohrožující na životě, jen je nepříjemný. V lehčích případech se projevuje především příznaky stran trávícího traktu, jako jsou: bolest břicha, průjmy, dále neklid a nespavost. V těžších případech je reakce bouřlivá - pocení, zvýšení teploty, slzení, mydriáza, pokles krevního tlaku, úporná nespavost, poruchy řeči, třesy, nechutenství a dehydratace.
Ideální by bylo vysazovat spíše pozvolna a menších dávkách, ale při minimu informací o Vašem užívání, množství užívané látky, zdravotního stavu apod. bych doporučila vyhledat odbornou pomoc adiktologického zařízení, kde fungují i psychiatři. Ti s Vámi celou záležitost mohou probrat a navrhnout řešení. V ambulanci preberete strategie ke zvládání chutí, řešení obtíží, ale i zpevnění se v odmítání. Vysazení kratomu nemusí být samo o sobě výhra, je důležité se zaměřit i na příčinu, pro kterou Vám přinášel úlevu.
Vy sám můžete při vysazování si pomoci užíváním magnesia, které zmírní napětí. Je důležité pečovat o spánkovou hygienu a pravidelný režim, volnočasové aktivity - spíše klidnější (procházky na čerstvém vzduchu apod.).
Pokud budete potřebovat kontakt na nějaké zařízení daného typu, tak napište okres bydliště a můžeme Vám dát nějaké kontakty. Můžete samozřejmě napsat, pokud budete potřebovat doplnit informace.
Držím palce a budu ráda, když dáte o sobě vědět.
HS