Vysazení Zolpidemu (25 mg/noc)
Silvie
Dobrý den, obracím se na vás s dotazem ohledně vysazení Zolpidemu, léku na spaní který užívám již skoro 4 roky. Začínala jsem na 10 mg/noc, jenže s postupem času samozřejmě jak to u takových léků bývá mi už původní dávka nestačila postupně jsem navyšovala, až jsem se nyní dostala na 25 mg každý večer. Už to takhle jde skoro tři měsíce a uvědomila jsem si že to takhle dál nejde. Zároveň už mi nemá tolik léků kdo předepisovat a za pár dní mi nezbyde než léky úplně vysadit. Mám ale velký strach, zda by nemohl nastat epileptický záchvat o kterých jsem se dočetla že se často dějí při vysazení Zolpidemu ve vyšších dávkách. Jak to opravdu je? Panikařím zbytečně? Nebo i při vysazení Zolpidemu 25 mg hrozí že se mi něco stane? Mám z toho opravdu velký strach, bohužel s lékařkou která mi doposud léky předepisovala není řeč, průběh vysazení je jí jedno, prostě prý už léky nepředepíše. Objednala bych se jinam, jenže bohužel už to nestihne než mi dojdou a proto bych se chtěla zeptat tady, ohledně rizika toho epileptického záchvatu a jak si s tím poradit? Předem moc děkuji.

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Silvie,
děkujeme za dotaz a omlouvám se za zpoždění s odpovědí. Doufám, že Vaše situace není nijak dramatická. Jak to nyní vypadá?
Dávka Zolpidemu by se měla snižovat postupně, tablety ideálně půlit a užívat poloviční dávku, poté již pouze obden až do postupného vymizení potíží. Pokud se budete držet tohoto schématu, tak by se neměly dostavit obtíže ohrožující život např. epileptický záchvat, delirium. Subjektivní prožitek vysazení může být z Vašeho pohledu nepříjemný. Určitě několik dní nebo i týdnů můžete mít potíže se spánkem. Můžou se objevit úzkosti nebo zhoršení nálady.
Vaše lékařka příp. praktický lékař by Vám mohl alespoň přechodně předepsat něco nenávykového na zklidnění a na spaní. Používají se například nízké dávky antipsychotik, některá antidepresiva nebo antihistaminika. Taky může pomoct užívat magnesium ve vyšší dávce až 4g denně 2 týdny. Magnesium v téhle dávce mírní úzkost a uvolňuje napětí. Pokud máte ještě pár tbl., tak můžete sama zmírnit negativní psychologický efekt z náhlého vysazení tak, že budete užívat půl nebo dokonce čtvrt tbl Zolpidemu před spaním. Pokud uvažujete o další péči, určitě se objednejte, vysazení samotných léků nepostačuje, možná to bude chtít další řešení.
Určitě budu ráda, když se ozvete, jak situace dopadla.
HS