Pervitin v těhotenství - abstinenční príznaky u miminka po porodu
anonymka
Dobrý den,
Nepíšu za sebe ale za svou sestru, která užívá pervitin několik let a momentálně čeká první miminko. Je jí 21 let a ačkoliv pervitin užívá nějakou dobu, neužívá jej pravidelně ale má mezi užitím různé intervaly a i bez něj dokáže fungovat třeba i měsíc ale občas potřebuje takovéhle povyražení, jak říká... Momentálně je ve 35. týdnu těhotenství a naposledy užila pervitin ve 32. týdnu. Tvrdí, že během těhotenství jej užila 4., v prvním trimestru vůbec ale od 4. Měsíce jej užila 4, z toho 3× nitrožilně. Nebrala nikdy velké množství najednou... naposledy měla nitrožilně v tom 32. týdnu. Když už si do porodu nic nedá, je možné, že bude miminko ušetřeno abstinenčních příznaků? Momentálně bydlí u mě s mým manželem, tak se budeme snažit na ni dávat pozor.
Předem děkuji za odpověď a přeji hezký zbytek dne.

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Ohledně užívání drog v průběhu těhotenství není zcela bez rizika a může nést určitá ohrožení pro plod. Navíc způsob užívání drog injekčně je nejrizikovější. Pervitin jako stimulant ovlivňuje srdeční činnost a zvyšuje krevní tlak. Následkem pak může být spontánní potrat nebo předčasný porod, příp. narozené děti mají nižší porodní váhu. Abstinenční příznaky u dětí matek užívajících pervitin se projevují nejvíce ve smyslu dráždivosti, křečí, poruch spánku, tachykardie. Může hrozit častější výskyt náhlého úmrtí novorozence (SIDS) Vzhledem k vlivu stimulancií na CNS se v pozdějším věku dětí mohou objevovat problémy se soustředěním a chováním.
Co se týká samotných abstinenčních příznaků, je pravděpodobné, že při takovéto frekvenci užívání a také abstinenci až do porodu, by nemělo k abstinenčním příznakům dojít. Bohužel Vám nikdo záruku nedá. Každé těhotenství je individuální. Jediným kladem by bylo, aby sestra vydržela do porodu a následně i při kojení abstinovat. Doporučila bych sestře také promyslet další užívání, pokud bude kojit, jelikož pervitin může přecházet do mateřského mléka, což prakticky znamená, že dítě může být intoxikované společně s matkou. Jednorázové požití pervitinu velmi pravděpodobně nebude mít na kojence vliv žádný. Jiná situace by nastala při opakované konzumaci pervitinu, kdy může dojít, jak ke snížení kvality mateřského mléka (sníží se poměr živin, eventuálně mateřských protilátek, které kojence chrání před infekčními chorobami), tak k úplné zástavě jeho tvorby v mléčné žláze. Pokud se nebude sestra chtít vzdát užívání pervitinu, tak je vhodnější přejít na umělou náhradu mateřského mléka.
Doufám, že pro sestru bude narození miminka, důležitý okamžik a rozhodne se raději fungovat bez drog. Pokud byste Vy nebo i sestra potřebovaly nějaké informace, příp.kontakty na odbornou pomoc, tak se znovu napište.
Držím všem palce, ať proběhne porod v pořádku a miminko je zdravé.
HS