LSD?
Atominator
>>>Martin Hulík (16.07.2001 02:00:00) Brát legálně LSD je u nás nemožné, LSD je totiž nelegální droga. Kdybyste snad pátral po nelegálních průvodcovských službách, tipoval bych, že pravděpodobně narazíte na šarlatána, který vám spíš ublíží než pomůže. I v péči psychiatra nebo psychoterapeuta bývá člověk pánem sám sobě, naopak s drogami to často vede do háje. <<< Sdělte mi, prosím, jméno psychiatra nebo psychoterapeuta, který dokáže člověka vyléčit konvenčními metodami. Podle mě jsou to pouze hrabači peněz, nic neumí, kritizují, dávají lidem sedativa, čímž problémy pouze tlumí a neřeší je. Kým jsou tyto stránky a podobné placeny? Čeho se bojíte? Změny k lepšímu? LSD skýtá jistá nebezpečí ( zvláště u neinformovaných a lehkovážných osob) a je dobré o nich vědět, ale jinak je to poměrně účinný prostředek psychoterapie.

Odpověděl: Martin Hulík
Zdravím. Asi jsem měl větší štěstí než vy, protože jsem už pár psychiatrů poznal a většina z nich jsou bezpochyby odborníci na svém místě a fajn lidi. Ale samozřejmě i mezi psychiatry budou lidé lepší a horší, jak už to bývá. Pokud máte nějakou vlastní negativní zkušenost, braňte se prostřednictvím profesních organizací (ČLK), jednotlivá zařízení by měla mít etické komise, atd. S konkrétním případem bychom vám mohli poradit a třeba i zprostředkovat právní pomoc. Jména vám psát nebudu, ale ubezpečuji vás, že jsou mnozí klienti a pacienti v péči psychiatrů a psychoterapeutů úspěšní. Abyste rozuměl(a), nemám nic proti alternativním metodám v psychoterapii, pokud se používají legálně, jsou kontrolovatelné, míra rizika je přijatelná a existují vyškolení odborníci, kteří jsou schopní metodu použít a nést za to zodpovědnost. Nic z toho u nás pro halucinogeny nefunguje. Možná se to do budoucna změní, když se na tom odborná obec (a veřejnost) dohodne, možná ne. Při statutu, který má nyní LSD a další halucinogeny, bych s čistým svědomím takovou "léčbu" nikomu nedoporučil - ani klientovi, ani třeba příbuznému. Studie, které v minulosti zkoumaly LSD jako prostředek terapie, byly zastaveny - psychiatři v Československu byli mimochodem v těchto výzkumech aktivní. Může se spekulovat o politickém tlaku, ale jak sám píšete, LSD skýtá jistá nebezpečí, což byl pravděpodobně hlavní důvod, proč se LSD nadále v psychoterapii nepoužívá. Zajímá-li vás financování SANANIMu, podívejte se na www.sananim.cz/sananim , kde je v sekci Výroční zprávy VZ za rok 2002 (VZ za rok 2003 se připravuje). Je ve formátu .pdf a na str. 33 najdete seznam sponzorů a od str. 34 finanční zprávu, kde jsou rozepsány rozpočty jednotlivých zařízení a programů podle donorů. Snad to takhle stačí.