začátek závislosti
Hanka
17tiletý chlapec začal v prosinci užívat drogy, matce se přiznal k tomu, že šňupal jednou pervitin, rodina mu nevěří. Hodně zhubl, stýká se s pochybnou partou, ve které přišel k drogám. Změnil chování, je zlý, agresivní. Je studentem SOU obor s maturitou. Rád hraje fotbal a dobře. Do školy již týden nechodí. Chce odejít z domova, není spokojen se životem, který doposud vedl. Pochází z chudších poměrů, matka je léta rozvedená, pracuje i ve svém volnu, chlapci relativně dost dopřává na úkor svých potřeb a zájmů. Stejně tak mu hodně kupovala starší sestra, ve druhé sestře měl vždy oporu. Matka se v současnosti psychicky zhroutila, neví co má dělat. Policie mu pohrozila, že musí do 18tí let navštěvovat školu, zatím jim uvěřil, ale jak dlouho. Na svůj věk je nevyzrálý. Fyzický handicup nemá, je velký, silný. Prosím poraďte jak ho dostat do K-centra (on má přece vše pod kontrolou). Není na drogách dlouho, je přece naděje jej z toho dostat. Děkuji Vám.

Odpověděl: Tomáš Harant
Dobrý den, nedivím se Vašim obavám o chlapce a potažmo o celou rodinu. Závislost v rodině není nic jednoduchého. Možná se mýlím, ale z Vašeho dotazu mám pocit, že je za užití pervitinu schováno mnohem více problémů, které se mohou v tomto věku objevit i bez drog.... Škoda že nepíšete více o tom, jak se k této situaci staví rodina a jaké konkrétní kroky podniká, jak na to reaguje syn.... Nechcete se ještě více rozepsat? Zní to možná paradoxně, ale návštěvu K - centra bych doporučil všem. Rodina a nejbližší okolí může hodně pomoci, avšak v případě mnohdy zbytečného "označkování za feťáka" /co kdyby se jednalo opravdu o experiment.../ a reakcí na tuto nálepku to bývá naopak. A to by byla škoda. Vzhledem k tomu, že se jedná o hodně složitou a zatěžující situaci, nebojte se příště rozepsat, určitě si to zaslouží více než několik řádek; případně konzultujte věc přímo s nějakým odborníkem ve Vašem okolí. Hezký den