Mozek
Libuska
Dobry den,mam dvacetiletou dceru,ktera bere od svych 16.let drogy(zacala mariuhanou,potom presla na kokain).Mam pocit,ze zustala rozumem stat na 16.letech.Zajimalo by me jestli je opravdu mozne,kdyz mlady clovek tak brzy zacne uzivat drogy,ze se jeho vyvin mozku muze pozastavit. Predem dekuji za odpoved.

Odpověděl: Bára Orlíková
No, není to tak, že se zastaví vývin mozku, i když vlivem užívání drog může dojít k některým poškozením. Spíš jde o to, že člověk, který začne v hodně mladém věku užívat pravidelně, intenzivně drogy, tak se nevyvíjí úplně normálně, co se týká komunikace s lidmi, sociálních vztahů, protože se pohybuje v jiném sociálním okolí, kde se není možné naučit to, co se učí vrstevníci dotyčného. V podstatě je to tak, že sociální zrání a psychický vývoj je velmi nerovnoměrný, protože člověk má pak příliš mnoho zkušeností, které by ve svém věku mít ani neměl a mnoho zásadních zkušeností pro jeho zdravý vývoj mu chybí a v některých ohledech se zastaví ve věku, ve kterém začal brát drogy. Nevím, v jaké situaci je vaše dcera, ale mám zkušenost s tím, že pokud člověk začne od drog abstinovat, tento handicap obvykle dožene a potřebné zkušenosti a sociální dovednosti poměrně rychle získá. Kdybyste se chtěla na cokoli dalšího zeptat, jsme k dispozici.