Marihuana
Janama
Syn kouří marihuanu.Je mu 20let.Nevím jak často a kolik,myslím,že když se ho na to zeptám,upřímně mi neodpoví.Podniká,dělá si dálkově školu.Jinak je fajn.Náš vtah je myslím dobrý.Mám však strach,že kdyby to kouřil často nebo ve velkých dávkách zničí si celou budoucnost.Přestat s tím nechce,říká že až časem.Nevím jak můžu 20-ti létého syna přesvědčovat .Nechci mu ani vyhrožovat aby se neodstěhoval/má tožiž svůj byt/Věřím,že existuje spousta rodič co mají horší starosti,ale já kvůli tomu nespím a strašně mě to trápí.Nevím zda mám to nechat na něm/už je na to dost starý /nebo s ním neustále bojovat.Každý den po příchodu domů si připadám jako FBI kontroluju mu oči,dávám si pozor jakou má náladu.Mám pocit,že už i já sama začínám mít z toho psychické problémy.Díky za každou odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Chápu, že to pro vás musí být obtížná situace, zvlášť pokud syn s vámi o tomto problému moc nechce hovořit. Podle toho, co popisujete, ale syn jinak zcela normálně funguje - pracuje, chodí do školy a s vámi má dobrý vztah. Samozřejmě, že by syn měl vědět, že vás to trápí a že máte o něj obavy a můžete si jistě stanovit pravidla, za jakých bude vaše soužití možné. Ale myslím, že váš syn je již dospělý a když ho budete kontrolovat, vyhrožovat mu, tak tím se nic moc nevyřeší a syn si to stejně bude dělat po svém. Asi teď nejste zrovna v dobré pohodě a nevím, jestli vám moje odpověď ulehčila - jen mám pocit, že byste měla víc myslet na sebe. Syn si za svoje počínání nese zodpovědnost sám a asi není řešením, aby vy jstě se kvůli tomu takto trápila a brala jeho potíže na sebe. Držím palce, ať situaci nějak zvládnete. Kdyžtak znovu napište. Jinak - kouření marihuany má jistá rizika, ale ve srovnání s jinými drogami je marihuana výrazně méně riziková a potenciál vzniku závislosti je velmi malý. Může mít podíl na vzniku některých zdravotních potíží. Ve výzkumech ohledně konopí se neprokázalo, že by marihuana byla vstupní drogou pro ostatní, "tvrdší" drogy. Problém může nastat z právního hlediska - držení této drogy není legální (ovšem držení malého množství je hodnoceno jako přestupek a trestní stíhání hrozí jen v případě držení "množství většího než malého"). Pokud byste chtěla podrobnější informace o konopných drogách, najdete je kupříkladu na našich stránkách pod rubrikou Cannabinoidy nebo na stránce www.drogmem.cz pod rubrikou Memy, Vliv konopí na zdraví, případně na www.drogy-info.cz (N8rodní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti ČR). V literatuře v knize Kalina, K. a kol.: Drogy a drogové závislosti. Mezioborový přístup. Praha, Rada Evropy, RVKPP a NMS 2003 (kapitola Miovský, M.: Konopné drogy) nebo v knize Zimmer, L., Morgan, L. P.: Marihuana - mýty a fakta. Praha, 2003.