příznaky kouření
Jarda
Jsem začínající učitel. Mám podezření, že jeden z mých žáků kouří marihuanu (leží nalavici, "nezúčastňuje se výuky"). Existuje právně i eticky neutrální způsob, jakýmby mohl i laik poznat, zda se jedná o drogy? Podotýkám, že u rodičů pomoc nenajdu, protože se staví ke kouření svého synáčka velmi tolerantně. Děkuji

Odpověděl: Pavel Kubů
Jediný způsob, který s více než 95% jistotou prokáže, že jedinec konzumuje ilegální drogy je laboratorní rozbor krve či moči. Tím byste ovšem velmi zásadně zasáhl do práv Vašeho studenta a bez spolupráce s rodiči je takový úkon defacto nemožný. Testování moči komerčně dostupnými testy vám i v případě, že se podaří získat čerstvou moč studenta (opět narážíme na nutnost jeho, případně i rodičovského souhlasu) Vám dá pouze částečnou jistotu, že jedinec v posledním měsíci velmi pravděpodobně užil konopí. Popravdě napsáno, žádnou možnost jak eticky a právně neutrálním způsobem objektivně zjistit "na čem je" bez souhlasu a aktivního zapojení rodičů neznám. Máte-li však podezření, že student je během vyučování pod vlivem psychoaktivní látky, domnívám se, že by Vám při navázání spolupráce s rodiči měl pomoci školní řád, který většinou tyto případy řeší (opilost během vyučování atp.) Příznaky, které u studenta popisujete, ale nejsou pro intoxikaci konopím typické. Intoxikovaný mívá zarudlé (nastříklé) spojivky, často se neadekvátně či neutišitelně směje jinak neutrálním podnětům, případně může být lehce dezorientován v čase a má sníženou vštípivost krátkodobé paměti. To, co popisujete, může být projevem pubescentní revolty vůči vaší osobě a/nebo vykládané látce (ostentativní prezentace nezájmu), snaha přilákat pozornost svých vrstevníku, upevnit a/nebo zlepšit své postavení v kolektivu či jiné psychosociální motivy. Stejně může jít o projev zvýšené únavy způsobené fyzickým vypětím při odpoledních trénincích (sportuje-li), nedostatkem, nebo nekvalitním spánek daným celou řadou příčin souvisejících s rodinnou situací počínaje a procesem hormonálních změn při dospívání konče. Může to však být také příznak zneužívání stimulačních drog (pervitin, amfetamin, extáze, kofein) během nočních hodin a následné únavy během dne. Další dobré rady a informace pro pedagogy, které se týkají drogové problematiky, najdete na stránkách www.odrogach.cz, které stejně jako tuto poradnu provozuje SANANIM.