Kratom a játra
Lukáš
Dobrý den, chtěl bych se zeptat zda se mám bát o svá játra když kratom užívám téměř pravidelně skoro 2 měsíce, ale chtěl bych ho brát i nadále protože mám psychické problémy a chronickou bolest na hrudníku, od které mi poměrně dost pomáhá a nechci brát synt. opiáty ale ani antidepresiva protože mi nedělají dobře. Pil jsem pravidelně alkohol ale pouze pivo a trvrdý alkohol vůbec, bohužel mé pití trvalo asi 3-4 roky, od Nového roku jsem přestal ale vyměnil jsem to v podstatě za kratom a k tomu mám vrozenou zvýšenou hladinu bilirubinu v krvi a proto mám žluté bělmo už od narození. Kratom vypiji za den cca okolo 10g (někdy více, někdy méně). Proto se chci zeptat odborníka zda bych měl s užíváním ihned přestat a nebo nadále užívat ale změnit třeba jen dávku. A ještě bych se chtěl zeptat co je konkrétně dle vás “dlouhodobé užívání” a “nadměrné či vysoké užívání” kratomu. Předem děkuji za odpověď.
Přeji krásný den.

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Lukáši,
děkujeme za Váš dotaz. Zatím nejsou dostatečně prozkoumány dlouhodobé škodlivé účinky kratomu pro zdraví. Je však známo, že užívání kratomu či jiných látek je vždy zátěž pro organismus, jelikož se musí tělo s jeho účinky nějak vypořádat a následně detoxifikovat. Játra jsou pro detoxifikaci velmi důležitý orgán. užívání kratomu, alkoholu, léků a jiných látek může mít vliv i na činnost oběhové a trávicí soustavy. Nejméně byste si samozřejmě škodil, pokud s užíváním přestanete.
Chápu, že máte zdravotní potíže a kratom Vám aktuálně přináší úlevu. V dlouhodobém horizontu by Vám to však mohlo přinést potíže včetně závislosti.
Uživatelé kratomu často naopak popisují potřebu zvyšovat dávky a poté, když se pokoušejí abstinovat často popisují odvykací stavy podobné jako při odvykání opiátů. Nebývá to život ohrožující, ale příjemné to také není.
Bylo by na místě zvážit jiné a zdravější alternativy a svůj stav konzultovat s odborníky, třeba je fajn zvážit i nějakou formu psychoterapie, fyzioterapie, alternativní medicínu /tu, která je dostatečně prozkoumána/. Určitě je vhodné myslet i na celkovou životosprávu, dostatek příjmu živin a tekutin, pravidelný pohyb a spánek, zájmové aktivity, dobré vztahy s blízkými, vzduch a dýchání.
Pokud se byste se přeci jen rozhodl kratom vysadit úplně, bylo by vhodné ho vysazovat kratom po menších dávkách či vyhledat odbornou pomoc, kde s Vámi mohou kolegové naplánovat další vhodný postup a také Vám mohou poskytnou podporu. Je fajn nebýt na to sám. Co Vy na to? Byla by to pro Vás cesta?
Pokud se potřebujete na cokoliv doptat, neváhejte znovu napsat. Případně Vás můžeme někam nasměrovat.
Přeji vše dobré a držím palce!
S pozdravem,
Nikol Spůrová