Pervitin ve vztahu
Michaela
Dobrý večer, před 2 lety jsem poznala kluka, u něhož jsem po 3 měsících zjistila, že bere víc jak 10 let pervitin. Po fyzické a psychické stránce to bylo na něm k nepoznání. Po tomto zjištění to pro mě bylo absolutně nepřijatelné, protože drogy nenávidím a nikdy jsem neužívala, a tak odjel na 2 týdny na detox a vrátil se s tím, že mi tvrdil, že to zvládne, že jsem pro něj největší motivace. Chvíli to fungovalo, asi 3 měsíce, ale zbylý rok a půl byl náš vztah toxický. Neustále lhal, stýkal se s lidmi co kouří marihuanu za mými zády, a bůh ví co ještě. Lhal ve všem co se dalo. Jednu dobu jsme se často hádali hlavně skrz jeho lži, kdy samozřejmě moje nedůvěra jen rostla. Zhruba po roce mě najednou opustil, všude zablokoval. Absolutně jsem to nechápala. Po měsíci a půl, když jsem šla večer z práce domů, mě najednou čekal u baráku a chtěl se strašně vrátit. Já podlehla, protože mi moc chyběl. Jenže od návratu, který doposud trval ještě asi 3 měsíce, to bylo úplně šílený. Lhal ještě víc než kdysi, když nastal problém nebo jsem zjistila, že zase lhal, tak si mě opět zablokoval a odstěhoval odemě. Za 3 týdny se zase zjevil u mého baráku a prosil, jak se změnil atd… a takhle pořád dokola. Úplný psycho. Každý týden mluví úplně jinak. Poslední incident byl když jsem měla před par dny narozeniny a on slíbil že mě vyzvedne jak skončím v práci, ale vykašlal se na to, tak jsem šla po práci slavit s kamarády a když jsem v noci přišla domů, tvrdil, že zapomněl, ale já z toho byla zklamaná a tak jsem chtěla spát. Začal nabádat že mi chce dát dárek, já ale od něj nic nechtěla a opakovala, že chci spát, hezky v klidu, spíš tak smutně. Najednou chytil jakysi amok, začal útočit na mě že častěji piju alkohol a ponižovat mě, uplne to otočil proti mě, sbalil se a odešel a zase všude zablokoval. Přitom jsem já nic špatného neudělala, ba naopak… A to par dní predtim prosil jak chce být semnou jak se změnil atd… Nechápu tohle nevyzpytatelné a protichůdné chování a tak bych chtěla poradit, jak z toho ven a zároveň proč se tak třeba chová a co nejlepší můžu udělat. Nechci už v tom dal setrvávat, jenže on se vždycky po nějaké době z ničeho nic objeví a já v tu dobu podlehnu a nevím jak zareagovat. Pak se ale nemůžu posunout dal.
Předem moc děkuji!

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Michaelo,
Váš dotaz byl do poradny zřejmě omylem vložen dvakrát, vkládám tedy kopii své odpovědi raději i sem:
Dobrý den, Michaelo,
díky moc za Váš dotaz. To, co popisujete, je pro uživatele drog velmi typické: nepředvídatelné změny nálad, nečekané verbální útoky, slibování atd. V tom je velmi těžké se orientovat, vlastně se nelze připravit na konkrétní situaci, protože nikdy neodhadnete, v jakém rozpoložení se člověk užívající pervitin ocitá. Věřím, že tato nejistota je velmi těžká, ale Vy věřte, že vina není na Vaší straně, jde opravdu o změny chování v důsledku užívání.
V tuto chvíli mi přijde důležité opečovat Vás samotnou, jak sama píšete, nechcete v takovém vztahu dál setrvávat, ráda byste se posunula dál a vymezila proti takovému chování. Proto bych Vám doporučovala vyhledat nejbližší adiktologické zařízení nabízející poradenské služby pro blízké lidí se závislostí. Je to místo, kde můžete o všem otevřeně mluvit s terapeuty, plánovat další kroky, trénovat strategie, které Vám pomohou Vás ochránit a stanovit jasné hranice.
Pokud jste z Prahy nebo je pro Vás Praha dobře dostupná, můžete se obrátit na:
Poradnu pro rodinu SANANIM
Žitná 51, Praha 1
Mobil
+420 739 268 527
Email
rodice@sananim.cz
https://www.sananim.cz/sluzby-a-zarizeni/ppr/
Pokud je pro Vás Praha špatně dostupná, přesto se s nimi spojte, určitě Vám rádi poradí vhodnou službu ve Vaší blízkosti.
Držím palce a přeji vše dobré,
Andula Novotná