Alkohol na pracovišti
lnvm
Dobrý den, chtěla bych se zeptat/poradit, jak postupovat, když jsem zjistila, že kolegyně v kanceláři denně pije při práci víno. Hned ráno, po příchodu do kanceláře, si naleje a v průběhu dne vypije tak 4-5 skleniček. Odpoledne v tomto stavu sedne do auta a řídí domů. Řeší dlouhodobě soukromé problémy a tento stav (pití) přetrvává už dlouho. Samozřejmě se to odráží také na její práci (je pomalá, zapomíná). Nevím, jak s tím naložit, zřejmě potřebuje sama pomoc, ale nemáme spolu takový vztah, abych to s ní řešila jako "s kamarádkou", zároveň z pohledu pracovně-právního je toto na pracovišti samozřejmě nepřípustné a nepříjemné. Předem děkuji za radu.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, a děkuji vám za dotaz i za důvěru.
Rozumím tomu tak, že jde o velmi choulostivou situaci. Na jednu stranu si uvědomujete, že je kolegyně v těžké životní situaci a nejspíš hledá v alkoholu úlevu, nechcete její situaci komplikovat, zároveň spolu nemáte příliš blízký vztah na to, abyste s ní mluvila z pozice kamarádky a byla jí oporou. Na stranu druhou také víte, že její pití v práci je nepřijatelné, má vliv na její pracovní výkon, nemluvě o tom, že po práci pod vlivem alkoholu sedá do automobilu a řídí, tedy ohrožuje sebe i lidi kolem.
V podobné situaci se velmi těžko radí i proto, že neznám podrobnosti o tom, jak to u vás v práci funguje, jaké máte vztahy s kolegy a nadřízenými, jestli jste jediná, kdo si něčeho všimla apod. Na vaše rozhodnutí, co dál, může mít vliv spousta proměnných, včetně vaší vlastní zkušenosti s lidmi, kteří užívají alkohol, schopnosti ustát případné riziko konfrontace, nebo přímého dopadu pracovního výkonu vaší kolegyně na vás apod.
Vaše reakce na takovou situaci může nabývat různých podob - od toho, že budete situaci ignorovat, přes to, že jednoduše a soukromě kolegyni sdělíte, čeho si všímáte a co vidíte, až po to, že podáte podnět oficiální cestou svým nadřízeným (třeba i anonymně). Těch možností je samosebou mnohem víc.
Rozhodnutí je nakonec na vás. Vy sama víte o situaci mnohem víc, než já.
Umím si tedy představit, že anonymně nebo i pod svým jménem kontaktujete osobně nebo písemně své nadřízené. Popíšete situaci tak, jak ji vidíte, čeho si všímáte, a zároveň vyjádříte pochopení pro současnou těžkou životní situaci kolegyně. Ale i to, že se nejprve obrátíte na kolegyni s tím, že jí jasně, krátce, slušně a v klidu, a třeba i s nabídkou kontaktů pomoci, dáte najevo, že si všímáte toho, co se děje. I toto může proběhnout osobně, ale i písemně. Zároveň by mi v takové chvíli přišlo zcela na místě říct, do jak komplikované situace vás svým chováním dostává a jak se v takové situaci cítíte. Následně bych zkusila nastavit hranice - mluvit jasně o tom, že pokud to tak bude pokračovat nebo se bude situace opakovat, informuji nadřízené. Jakmile nějakou takovou hranici nastavíte, nezbyde než jí dodržet bez ohledu na případné prosby. Nechráníte tak jen sebe, ale i kolegyni ... která tímto způsobem možná volá o pomoci, nebo si sama doteď myslí, že si nikdo v okolí ničeho nevšiml, nebo si problém vůbec neuvědomuje.
V naší zemi se často podobné chování spojuje s "udavačstvím", to ale není váš případ! Obrňte se tedy vnitřně proti takovým nařčením. Vy si všímáte svého okolí, vidíte, že je někomu zle, a máte odvahu si to v tuhle chvíli alespoň pro sebe pojmenovat. Další krok je něco takového citlivě a slušně říct nahlas, a třeba se i podílet na hledání řešení. Je to těžká role a spousta lidí raději před podobnými nepravostmi zavírá oči. Kéž by lidí, kteří si všímají a mají zájem o své okolí, bylo víc!
Budu ráda, když se ozvete a dáte vědět, jak se sitauce vyvíjí dál.
S přáním všeho dobrého,
Gabriela Minařík.
PS: Bohužel poslední týden řešíme na poradně nějaké technické problémy, které jsou příčinou toho, že dostáváte odpověď se zpožděním. Tímto se vám omlouvám.