Tritico a pervitin
Dan
Dobrý den mám
Před 18 měsíci jsem měl akutní psychózu z alkoholu.5 měsíců jsme se léčil a doteď abstinuji od alkoholu.
Od ukončení léčby užívám každý den v 6:00 lamotrigin 100mg jednu tabletu a 1 tabletu zadaku. v 18:00 1 tabletu lamotrigin 100mg a ve 21:00 1 tabletu tritico 150 mg. V září jsem porušil abstinenci 0,7 gramem pervitinu aplikovány nosem který byl podle testu čistý (70-90% bez příměsí)
Dojezd apod ok, i po užití jsem ten den bral jenom lamotrigin protože ten nemůžu vysadit jen tak kvůli riziku výkyv nálad a epileptického záchvatu a tritico jakož to antidepresivum jsem se bál vzít. Nebral jsem ho asi týden.
Stav na pervitinu docela "normální" vzhůru jsme byl 40 hodin a pak jsem normálně spal dodržoval pitný režim a něco malého k jídlu, druhý den jsem šel normálně do práce. Po 3 týdnech však darazila silná únava a vyčerpání,pracuji v gastronomii noční směny od 22-00 do 6:00 není to nějak velká fyzicky či psychicky náročná práce. Delam od pondělí do pátku víkendy volné. Všední dny chodím spát 7:00 a vstávám 15:00. Ale po zhruba těch třech týdnech už to bylo tak že jsem prospal celí den a po probuzení jsem jel hned do práce... takže tak měsíc a půl jsem spal každý všední den 11-12 hodin a víkendy jsem skoro prospal. Na začátku v práce tak do půlky směny se cítím dobře když je hodně lidí a je co dělat. Ale když kolem 3:00 zavřeme dopadá na mě silná únava a vyčerpání. To všechno po asi 2 měsících zmizelo a stává se mi to jen málokdy. Ale včera jsem si dal 1-2 mililitry vody z bongu na pervitin u kamaráda. Stav intenzívní asi jako při výši dávce trval 6 hodin, ten den jsem šel normálně spát, před užitím jsem se najedl a v průběhu pil Vodu . Takže se chci zeptat jestli je bezpečné brát tritico po užití nebo ho radši na nějakou dobu vysadit.
Ještě bych vás chtěl požádat o radu jak co nejvíce zmírnit následky užití nebo tělu aspoň trochu ulevit třeba jaké vitamíny brát, cvičit, jaká jídla bych měl mít na mém jídelníčku ryby apod...
Vím že tato otázka je velmi složitá protože po pervitinu má moje tělo obrovský dluh který nejde jen tak vynahradit ale pokud je to aspoň trochu možné byl bych velmi rád za odpověď.
Obracím se na vás stím protože vidím že spoustě lidem kteří sem píší vždy pomůžete jak jen umíte a navíc můžeme zůstat v anonymitě
Za to vám velice děkuji
S pozdravem Daniel

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Dane,
děkujeme za důvěru. Asi Vás zklamu, ale na vašem místě bych raději vysadila pervitin. Píšete, že jste několik měsíců abstinoval. To je skvělé. Máte za sebou zkušenost s psychozou a léčbu. Také popisujete aktuální stavy vyčerpání a celkem (dle mého zázoru a vašich potíží) náročný pracovní režim. Chápu, že potřebujete fungovat, ale veřte, že se pohybujete na tenkém ledě a další užívání pervitinu Vám může spíše celou situaci zkomplikovat.
Popisujete také, že máte dlouhodobě depresivní stavy a výkyvy nálad. Máte ošetřujícího lékaře, který Vám píše medikaci a určitě by bylo fajn s ním vše zkonzultovat. Nebojte se! Ten by Vám případně také mohl doporučit další vhodný postup. Vhodná by byla i nějaká psychoterapeutická podpora. Určitě si ji zasloužíte, obvzlášť pokud se snažíte abstinovat a přichází k Vám v životě nějaká krize s občasnými relapsy. Stavy vyčerpání nám obvykle dávají signál, že je něco v nepořádku. Buď na fyzické úrovni či té psychické. Je vhodné se zkusit zaměřit na příčinu a zkusit něco ve svém životě změnit.
Je vhodné také dodržovat pravidla spánkové hygieny, které mají vliv i na Váš celkový stav:
Zajistit přiměřenou pohybovou aktivitu během dne
Vyvarovat se náročné fyzické aktivitě těsně před ulehnutím
Neuléhat ve stresu, rozrušený, znepokojený (sledování hororu, náročná četba)
Zůstávat na lůžku jen po dobu spánku (tedy 6 - 9 hodin během noci)
Každý den uléhat i vstávat pravidelně, ve stejnou denní dobu, a to i o víkendech
Pro spaní zajistit dobře vyvětranou místnost, optimální teploty (18 - 20°C), ticho a tmu
Nepít kávu, černý či zelený čaj, kolové nápoje ani kakao 4-6 hodin před ulehnutím
Nekouřit před spaním ani při nočním probuzení. Nikotin také stimuluje.
Před spaním nepít alkohol
Vyvarovat se konzumaci těžkých jídel těsně před ulehnutím
Při neschopnosti usnout do 30 min. opustit lůžko a věnovat se nějaké příjemné, monotónní činnosti (čtení, poslech relaxační hudby, sprcha apod.)
Nespat během dne, výjimkou může být pouze krátký odpolední spánek na max. 30 - 45 min.
Stačí takto?
Neváhejte znovu napsat, pokud potřebujete. Můžeme Vám také zaslat kontakt na vhodné služby, kde Vám kolegové poskytnou podporu. Nemáte se za co stydět a podporu si určitě zasloužíte.
Držím Vám palce a buďte na sebe opatrný!
S pozdravem, Nikol Spůrová