HHC v letadle
Copium
Dobrý den, poprvé letím s kamarády na dovolenou do Španělska. Odlet je z letiště Václava Havla v Praze a na místo se dostavíme vlakem, s tím že cesta vlakem na letiště trvá zhruba 4 hodiny. S kamarády si chceme před nástupem do vlaku potáhnout z HHC vape. Obavy mám z toho, že při kontrole na letišti jsem povinen toto HHC vapo nechat putovat kontrolou. Je možné, že by mi po tom hrozil test na drogy a kvůli toho mě potom nepustili do letadla? Samozřejmě nemáme v plánu to přehánět.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
a děkuji vám za dotaz.
Bohužel pro vás nemám žádnou jednoduchou odpověď. Jde o to, že v celé věci hraje roli spousta proměnných.
V prvé řadě jde o to, zda je HHC legální v zemi, zemích, přes které a kam cestujete. Pokud je mi známo, zatím je HHC legální jak u nás, tak ve Španělsku. Před odletem je vždy dobré mít nejnovější informace pokud jde o legálnost. A pokud máte výrobky HHC, je dobré k nim mít dostupné informace o složení a vzít je s sebou. Pozor na případný obsah dalších látek, zejména THC.
Další věc jsou pravidla přepravní společnosti - ta může mít každá trochu jiná, nicméně obecně se vaporizér přepravuje stejně jako každý jiný ... v příručním zavazadle, dává se mezi elektronická zařízení ke kontrole na pás stejně jako telefon, a je-li v něm tekutina, musí splňovat limitovaný obsah a nutnost zabalit tekutinu do uzavíratené láhve a do uzavíratelného obalu. Pro jistotu je však lepší si informace u přepravce ověřit, příklad najdete např. zde.
Pokud jde o kontrolu zavazadla, nebo i nějakou přísnější osobní kontrolu nebo testování na drogy při odbavování, to už je zcela mimo rámec poradny. Jistě v tom bude hrát roli zadání letištní kontroly, ale i chování vás a vašich kamarádů na letišti a při kontrole. Čím klidnější a s čím větší pohodou a samozřejmostí k tomu přistoupíte, tím lépe. Bude-li někomu z vás zle, budete-li na sebe upozorňovat svým chováním, může se na vás kontrola zaměřit. Ale jak říkám - to je mimo rámec poradny, nemám dostupné informace o tom, jaké dostává letištní kontrola v tomto směru pokyny, za jakých podmínek se musíte testům podrobit nebo jaké testy případně používají atd.. Pokud by k nějaké kontrole došlo - HHC je u nás legální - není důvod zapírat, nicméně těžko říct, co by případná kontrola, positivní test, znamenalo prakticky - myslím teď hlavně na čas odletu. Nicméně jisto jistě nebudete první parta rozjařených kamarádů, která cestuje letadlem. Ani nebudete první, kteří cestují s vaporizérem s HHC.
V letadle je pak vapování zakázáno.
Obecně mne napadá, jestli by nebylo jednodušší odložit HHC v ČR. Druhá věc - je-li ve vaší partě někdo, kdo nemá s HHC zkušenosti, nebo má nějaké špatné, zvažte, jestli by nebylo lepší, aby s experimentováním před cestou nezačínal. I užívání HHC má svá rizika, přeci jen je to halucinogenní látka. Někoho může před cestou zklidnit, rozveselit, ale někomu jinému může z cesty letadlem udělal "peklo" ... a to jak psychicky, tak fyzicky.
Shrnu-li to - informujte se o legislativě v cílové zemi, i té nejnovější u nás (chystají se změny a nevím, kdy vyrážíte), informujte se u dopravní společnosti, jaké jsou podmínky přepravy vaporizérů a podobných látek a zařízení a ty dodržujte. Počítejte s tím, že se může stát, že budete muset něco kolem vaporizéru nebo svého chování vysvětlovat. Zvažte, zda vám celý podnik za to stojí a není jednodušší užít si cestu i bez podobných rizik a stresu. A ať už se rozhodnete jakkoli, pak už jde jen o to být v klidu a pohodě a užít si dovolenou.
S přáním, abyste si s užili dovolenou,
Gabriela Minařík.