Kratom - rizika
Aneta
Dobrý den, mám dotaz. Už asi rok a půl užívám kratom, nejdříve jsem užívala párkrát týdně, ale kvůli postupné toleranci jsem dávky zvýšila a teď už možná tak půl roku užívám 10-15g zhruba 3x za den. Teď jsem kdesi četla, že má kratom nepříznivý vliv na srdce a játra a mám hrozný strach, jestli u mě není nějaké riziko. Od včerejška už kratom nepožívám, ale bojím se, jestli už není pozdě. Myslíte si, že je velká pravděpodobnost, že by se mi něco mohlo stát, a že bych měla jít k lékaři?

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Aneto,
děkujeme za dotaz a důvěru. Je skvělé, že jste se rozhodla pro ukončení užívání kratomu. Bohužel na Vaši otázku není jednoduchá odpověď. Zatím nejsou dostatečně prozkoumány dlouhodobé škodlivé účinky kratomu pro zdraví. Je však jasné, že užívání kratomu či jiných látek je vždy zátěž pro organismus, jelikož se musí tělo s jeho účinky nějak vypořádat. To může mít vliv i na činnost oběhové a trávicí soustavy. Srdce a játra jsou velmi důležité životní orgány. Určitě je na místě vyhledat lékaře pokud cítíte jakékoliv zdravotní potíže či změny.
Nikdy není pozdě přestat a minimálně si nebudete více škodit a to je už velká věc. Co myslíte? :)
Píšete, že jste užívala celkem vysoké dávky kratomu několikrát denně. Jak se Vám odvykaní aktuálně daří? Uživatelé kratomu, kteří se pokoušejí abstinovat často popisují odvykací stavy podobné jako při odvykání opiátů. Nebývá to život ohrožující, ale příjemné to také není. Pokud se Vám nedaří, bylo by vhodné vysazovat kratom postupně po menších dávkách či vyhledat odbornou pomoc, kde s Vámi mohou kolegové naplánovat další vhodný postup a také Vám mohou poskytnou podporu. Je fajn nebýt na to sama. Co Vy na to? Byla by to pro Vás cesta?
Pokud se potřebujete na cokoliv doptat, neváhejte znovu napsat. Případně Vás můžeme někam nasměrovat.
Přeji vše dobré a držím palce!
S pozdravem,
Nikol Spůrová