Frontin
Kikola
Dobrý den. Chtěla jsem se zeptat ohledně poradny/ popřípadě on-line poradny ohledně závislosti na benzodiazepinách, resp. přímo Frontin. Je to cca 2,5 roku kdy jsem začala užívat pravidelně Cipralex 1,5 tablety 10mg denně, do toho Frontin 0,25mg ze začátku 2-3 max denně, teď je to ve fázi tak 1x denně. Jelikož p. doktorka i naznala, že takhle to nejde užívat stále Frontin, napsala mi navíc Pregabalin Zentiva 25mg abych začala užívat večer, že to více potlačí a zbavím se Frontinu. Mě se popravdě moc nelíbí ta představa, že nahradím lék lékem, i když vím, že Frontin je dost návykový a to je právě má otázka, jak moc zjistit, že je na tom člověk závislý? Jak to vysadit pomalu aby se nevrátili šílené úzkosti a panické ataky? Říkala jsem si doposud, že přece nemám problém se závislostmi, ale asi v tuto chvíli mám, právě ten Frontin. Ráda bych na tom pracovala více, jen si teď přijdu trošku bezradnější, když si přečtu různé závislosti na Frontinu, jak je to vlastně šílené a ty abstinenční příznaky nejsou "sranda". Moc ráda bych se popřípadě i poradila s odborníky, bydlím v Brně. Předem moc děkuji za odpověď.

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Kikolo,
děkujeme za dotaz. Jestli tomu dobře rozumím, povedlo se Vám snížit Frontin 0,25 mg na 1 tbl. z 2-3 tbl. denně.To mi přijde velmi dobrá práce na sobě. Jak jste zvládala toto vy snižování? Nepíšete, jak dlouho již užíváte i Pregabalin, zda i v snižování on hraje nějakou roli. Dostavily se u Vás již nějaké nepříjemné stavy úzkosti a paniky při vysazování nebo z nich máte obavy předčasně? Ohledně Vašeho dotazu na příznaky závislosti přidávám odkaz, kde je to velmi dobře popsané  http://www.benzo.cz/clanky/zavislost-na-benzodiazepinech.html
Přechod na Pregabalin spolu s antidepresivem může být dobrou volbou ke změně Alprazolamu, na který jste si mohla už po takto delší době zvyknout. Zároveň i u Pregabalinu jsem se setkala s vytvořením si závislosti. Proto je vždy dobré spolupracovat s lékařem, který s ohledem na Vaší anamnézu, příčiny problému a dosavadní farmakoterapii, vytvoří plán dle vývoje stavu. Zřejmě o to se i Vaše psychiatrička snaží. Můžete využít samozřejmě i konzultaci s lékařem, který se zabývá návykovými nemocemi, abyste mohla mít nezávislý názor. V Brně pracuje dlouhodobě v této oblasti MUDr. Ronald Marek, psychiatrická ambulance Podané ruce sídlící na adrese Kopečná 44, Brno | + 420 777 916 263 |+420 541 226 070 | psychiatricka.ambulance@podaneruce.cz
Vedle farmakoterapie se k zlepšení zvládání úzkostných stavů a panických atak využívá i psychoterapie, převážně je to kognitivně behaviorální terapie. Určitě by Vám mohlo pomoci podpůrné sezení i v tuto chvíli, kdy se již předem obáváte některých změn. Pokud ještě nefarmakologické podpory nevyužíváte, zkuste to zvážit. Je to sice více pracnější než medikamentózní léčba, ale výsledek stojí za to. Určitě budete sama se sebou spokojenější, když se Vám podaří udělat některé kroky ke změně.  V rámci organizace Podané ruce byste mohla dostat potřebné kontakty.
Budu ráda, když napíšete, jak se Vám daří nadále.
HS