Těhotenství vs.drogy
Teranova
Dobrý den,jsem těhotná,první trimestr. Užívám heroin a pervitin. Nedokážu přestat i když vím,jak je to nebezpečné. Byla jsem již na cestě na detox,kde mě doktor z důvodu pozdního příchodu odmítl. Jak se donutit přestat? Přítel mě v brání podporuje,neustále probíhají již poslední dávky,přece... Má závislost je silnější než já,než cokoliv.

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Teranova,
díky moc za Váš dotaz. Jak asi tušíte, jednoduchá rada, jak někoho donutit přestat, bohužel neexistuje.
Máte místo, kde můžete o své situaci otevřeně mluvit? Docházíte do některé ze služeb pomáhajícím lidem se závislostí?
Pokud ne, neváhejte vyhledat například nejbližší kontaktní centrum (k nalezení zde: https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/) a promluvte si z pracovníky káčka o tom, v jaké životní situaci se nacházíte, jaké máte plány, proč se třeba nedaří atd. Nebojte, nikdo na Vás nebude koukat skrz prsty, v káčku jsou lidé, kteří se s podobnou situací setkaly již opakovaně a jsou tam od toho, aby s Vámi hledali co nejvhodnější cesty k jejímu řešení.
Jak sama píšete, víte, že braní v těhotenství může být nebezpečné, ale jak také zjišťujete, rozhodnutí přestat nemusí být vůbec tak jednoduché, jak se zdá.
Neznám Váš příběh, Vaše plány, které se také mohou měnit. Pokud jste v tuto chvíli rozhodnuta dítě donosit, je dobré dodržovat alespoň tyto zásady:
§ Dbejte více na výživu, dostatek tekutin - myslete na to, že plod se vyvíjí a ke svému správnému a zdravému vývoji potřebuje dostatek všech živin a vaše zdraví.
§ Neodkládejte návštěvu gynekologa (kontakt na lékaře vám mohou poskytnout v terénu, nebo v kontaktním centru).
§ Dbejte na zásady bezpečného sexu a dodržujte hygienu (ta je zvlášť v těhotenství důležitá).
§ Pokuste se alespoň nezvyšovat obvyklé dávky, na které jste zvyklá.
§ Neexperimentujte s množstvím ani s novými drogami.
§ Pokud drogy užíváte nitrožilně, dbejte na zásady správné a bezpečné aplikace.
§ Pokud budete chtít dávky pomalu snižovat, svěřte se do rukou odborníkům (pomoc a kontakty ti poskytnou terénní pracovníci nebo v KC).
§ Dejte si do pořádku doklady - občanský průkaz, kartičku pojišťovny - budete je potřebovat
§ Pokud nejste, zaregistrujte se na úřadu práce.
§ Pokud si přejete, aby dítě nosilo příjmení otce, za kterého nejste vdaná, bude potřeba navštívit společně s ním matriku a mít s sebou rodné listy, aby se vystavil doklad pro porodnici - pokud tak neučiníte, dítě po porodu dostane automaticky vaše příjmení.
§ Myslete na to, že bydlení, které se zdá nyní v pohodě, může být (a pravděpodobně bude) pro dítě naprosto nevhodné.
§ Přemýšlejte o své finanční situaci, z čeho zajistíte výbavu na miminko apod. - to vše bude zajímat sociální pracovnici, se kterou se setkáte nejpozději při pobytu v porodnici.
Více užitečných informací o braní a mateřství se dozvíte na stránkách www.mamaadrogy.cz. Pokud jste z Prahy nebo máte Prahu blízko, můžete se obrátit také na Centrum komplexní péče o dítě a rodinu SANANIM. To vede Ilona Preslová, která již řadu let poskytuje podporu rodičům - uživatelům drog. Určitě by Vás vyslechla a probrala s Vámi co a jak dál. Kontakt a více o  Centru zde: https://www.sananim.cz/sluzby-a-zarizeni/ckp/
Držím palce a přeji vše dobré!
Zdraví Andula Novotná