Drogy a odebrání dítěte
Lentilkya
Dobrý den, zjistila jsem že moje sestra bere drogy. Chci ji přimět aby se šla léčit. Jenže nevím jak ji donutit když sama nepřiznává že má problém? Navíc má dvě děti. Starší 8 let chodí do školy a v týdnu bydlí u babičky, protože škola je jinde než momentálně sestra bydlí, dojíždění je nereálné a tak domů jezdí na víkendy či prázdniny. Obavu mám spíše o mladšího 2leteho. Na první pohled sice nevypadá zanedbaně nebo týraně ikdyž já bych řekla že za poslední dobu zhubl. Ale vím, že jsou dny kdy maminka klidně prospí celé dny a malej si doma žije svým životem. Kolikrát jsme zjistili, že bylo po obědě a malej neměl ani snídani. :-( Nevím co dělat. Pokud by se sestra šla léčit tak se o děti kdokoliv z rodiny postaráme. Ale nevím jestli je to takto jednoduché, že prostě když bude v léčebně tak budou děti třeba u nás. Jak to prosím funguje? Když nastoupí do léčebny tak bude to automaticky vědět sociálka? Mám strach aby nechtěli dát malého jeho tatínkovi. Ten starší tatínka nemá, zemřel,ale mladší má. Ale to by bylo ještě horší, ten nemá žádné stále bydlení, samé dluhy , finančně nepřispívá a o malého by se nepostaral. Nehledě na to, že taky bere drogy. Ale když by ho chtěli dát raději jemu než tetě. Případně když bych já chtěla děti sestře odebrat a požádat si o svěření do péče, jak se v tom dá postupovat? Když nahlasím, že bere drogy a zanedbává dítě tak jakým způsobem sociálka ověřuje že je to pravda? Předem děkuji za radu a informace.

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den,
věřím, že situace, ve které jste se ocitla, pro Vás není jednoduchá i s ohledem na to, že se jedná o Vám blízkou osobu.
V případě, kdy má někdo podezření či ví, že zná dítě, které je v ohrožení, měl by tuto skutečnost ohlásit na OSPOD (orgán sociálně právní ochrany dítěte), a to klidně i anonymně. OSPOD má povinnost toto oznámení prověřit. To znamená, že navštíví domácnost, ve které dítě vyrůstá, hovoří s blízkými osobami, může oslovit pediatra, předškolní či školní zařízení atd. V momentě, kdy OSPOD dospěje k závěru, že je zdravý vývoj dítěte ohrožen, může dát podnět k soudu k odebrání dítěte z péče rodiče a předání do péče náhradní. Tím důvodem opravdu může být i drogová závislost rodiče, kdy není schopen o dítě řádně pečovat. V rámci stanovení náhradní péče se nejdříve hledá v okruhu rodiny, zda je zde osoba, která by byla schopna tuto přechodnou péči zajistit. Zjišťují se podmínky, které pro převzetí dítěte do péče má. Zde bych se tedy neobávala, že by bylo dítě svěřeno do péče otce s drogovou závislostí.
Přiznám se, že úplně přesně nevím, jak je to s nahlašováním rodiče na OSPOD v momentě, kdy dobrovolně nastoupí do léčby a péči převezme po dohodě někdo z rodiny. Pamatuju si z historie, že k tomu různá léčebná zařízení přistupovala různě. Bylo by nejlepší si tuto skutečnost ověřit u sociálního pracovníka konkrétního zařízení.
Existují ale také možnosti léčby rodiče společně s dítětem:
komunita Karlov: https://www.sananim.cz/sluzby-a-zarizeni/karlov/
komunita Podcestný Mlýn: https://podaneruce.cz/centra-sluzby/terapeuticka-komunita-v-podcestnem-mlyne/
Návod na to, jak přesvědčit člověka se závislostí k tomu, aby se šel léčit, když on své braní jako problémové nevnímá, bohužel neexistuje. U rodičů uživatelů může být právě tím bodem zlomu zásah OSPOD. Proces odebrání dítěte z péče je poměrně dost rychlý. Cesta k tomu získat dítě zpět, může být naopak dost složitá. Soud a OSPOD stanoví jasné podmínky, za kterých je tento návrat možný a průběžně kontrolují, jak se daří tyto podmínky plnit (například nutnost léčby).
Můžete Vaši sestru odkázat na stránky mamaadrogy.cz, kde jsou jasné informace pro rodiče uživatele, jaké situace mohou nastat, jaké důsledky s sebou braní a péče o dítě může nést.
V případě, že by Vaše sestra přece jen slyšela na to, že by bylo fajn s někým svou situaci probrat, můžete jí doporučit Centrum komplexní péče o dítě a rodinu SANANIM https://www.sananim.cz/sluzby-a-zarizeni/ckp/. To poskytuje podporu rodičům uživatelům, a to zcela diskrétně a bezplatně.
Jelikož si dovedu představit, že pro celou rodinu je tato situace velkou zátěží, třeba by se mohlo hodit mít možnost někde o všem otevřeně mluvit. Doporučila bych Vám služby pro blízké lidí se závislostí. V Praze je to například Poradna pro rodinu SANANIM https://www.sananim.cz/sluzby-a-zarizeni/ppr/.
Pokud by pro Vás Praha byla daleko, zkuste se jim ozvat telefonicky nebo e-mailem, určitě Vám doporučí vhodnou službu ve Vašem okolí.
Držím palce a zdravím Vás,
Andula Novotná