Kontakt dítěte s zavislym rodičem
Ninyoka
Dobrý den, s přítelem máme dvouletého syna. Před měsícem přítel od nás odešel s tím, že mne již nemiluje. A zrecedivoval v užívání pervitinu. Nyní se domáhá, zese chce vídat se synem. Nevím, jak se mám zachovat, umožnit otci vídat syna, i když vím, že užívá drogy? Nevím, co pro syna bude větší zlo, vyrůstat bez kontaktu s otcem, nebo být v kontaktu s drogové zavilym otcem? Děkuji

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den,
pokud je Váš bývalý partner uveden v rodném listu, má opravdu svá rodičovská práva, ale také povinnosti (tzv. rodičovská odpovědnost). Mezi práva patří mimo jiné možnost kontaktu s dítětem, ale také například povinnost vyživovací. Tedy by se měl partner podílet na výdajích, které s péčí o syna souvisí a platit Vám výživné. Tím chci říct, že je fajn se domáhat kontaktu s dítětem, ale je potřeba také plnit povinnosti, které mi jako rodiči z této role plynou.
Pokud se partneři - rodiče rozejdou, měla by mezi nimi vzniknout dohoda, na základě které se určí pravidla dalšího společného fungování (frekvence kontaktu s rodičem, se kterým dítě nežije, výše výživného atd.). Pokud taková dohoda není z jakéhokoliv důvodu možná, je potřeba se obrátit na OSPOD (orgán sociálně právní ochrany dítěte) a na soud, který stanoví, jak bude další péče o dítě přesně fungovat.
Úplně Vás chápu, že nechcete svěřovat syna do péče partnerovi, který zřejmě aktuálně užívá drogy. To, co bude pro syna větší zlo, nedokážu bohužel odhadnout. Váš partner, jako otec dítěte, má právo se s ním vídat, nevím, zda je s ním možná domluva, za jakých podmínek. Pokud ne, opravdu bych se obrátila na OSPOD a situaci s nimi řešila.
Mohu Vám také doporučit vyhledat službu pro blízké osob užívajících drogy. V Praze je to například Poradna pro rodinu SANANIM. https://www.sananim.cz/sluzby-a-zarizeni/ppr/.
Pokud by pro Vás Praha byla daleko, určitě se na ně můžete obrátit po mailu nebo telefonicky, určitě Vám doporučí vhodnou službu ve Vaší blízkosti.
Pak mne ještě napadá organizace Aperio, která nabízí podporu, a to i právní, rodičům, kteří se ocitli v situaci samoživitele a řeší potíže plynoucí z rozchodu. https://www.aperio.cz/.
Držím palce, ať se podaří, situaci brzy vyřešit!
Za Drogovou poradnu zdraví
Andula Novotná