zavislost na tramalu
Jaruna
Můžete mi poradit.Delší dobu asi pul roku uživam lek tramal 50 mg jeden krat denně večer.CHtěla bych vysadit nebo přestat uživat tento lek.Můžete mi poradit jak postupne lek vysadit.Když nahradim lek tramal praškem rivotril zbavim se zavislosti na tramalu

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den,
nenapsala jste důvod proč tento lék užíváte a zda ho máte psaný od nějakého lékaře. Pokud si ho "ordinujete sama" určitě to není lék k dlouhodobému užívání na zvládání nějakých obtíží. Tramal je lék proti bolesti, který patří do skupiny opioidů, ovlivňujících centrální nervový systém. Zmírňuje bolest působením na zvláštní nervové buňky v míše a v mozku. Tramal se nemá užívat současně s některými léky, které pak na sebe mohou interagovat a mohou zesílit negativní vedlejší příznaky a účinek. Buďte tedy opatrná.
Určitě k vysazování Tramalu nepoužívejte benzodiazepiny, což Rivotril mezi ně patří.  Současné užívání přípravku TRAMAL a sedativ, jako jsou benzodiazepiny nebo jim podobné látky, může vést k sedaci, respirační depresi, kómatu a úmrtí. Záměnou těchto léků si vypěstujete kombinovanou závislost, v podstatě si vyměníte jednu závislost za druhou. Bylo by vhodné vysnižovat za odborné pomoci lékaře, který může průběžně sledovat Váš stav a korigovat dávku. Buď to lze ambulantně, pokud je k tomu lékař ochoten nebo hospitalizací na detoxifikačním oddělení v nemocnici. Na odvykací stavy pak může lékař indikovat medikaci nenávykovou, doplněnou i vitamíny např. Magne B6, které pomáhají při křečích. Proč jsem se na začátku zmiňoval o důvodech užívání Tramalu, je kvůli tomu, že někdy je pak dobré nasadit jiné adekvátní léky a k tomu zvážit docházení na podpůrné poradenství, kde můžete mluvit o svých obtížích a jak je zvládáte. Samotným vysazením Tramalu totiž problémy nezmizí a můžete mít tendence to opakovaně řešit skrze tyto léky. Zkuste si to promyslet, obraťte se na svého lékaře ( psychiatr, praktik apod.) s kterým spolupracujete a zná Vás. Jinak můžete napsat, odkud jste a pokusíme Vám dát odkazy na odborná adiktologická zařízení v dosahu Vašeho bydliště.
Za Drogovou poradnu
HS