marihuana...
sapho
Dobrý den, můj 16 letý syn vykouří 1- týdně jointa?.Tato situace je bohužel dlouhodobějšího rázu a nese s sebou všechny následky(špatný propěch,časté absence ve škole,deprese...).Vzhledem k schizofenickému onemocnění v rodinné anamnéze mám obavu, aby se situace nezhoršila. Vím, že potřebuje odbornou pomoc dobrého psychologa či psychiatra, jen nevím, kam se obrátit a jak syna přesvědčit, aby spolupracoval.Má samozřejmě pocit, že dělá jen to, co všichni ostatní(kamarádi) a není to nic špatného. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Martin Hulík
Dobrý den. Situace vyžaduje detailní posouzení v odborném zařízení. Pokud ale váš syn skutečně užívá marihuanu 1x týdně, viděl bych to spíš jako součást (doprovod) jeho dalších problémů, určitě ne jako hlavní příčinu. Je ale třeba vzít v úvahu i fakt, že rodiče se často nedozvědí všechno. Jistě by mohlo pomoci mluvit s ním o jeho potížích (což už zřejmě děláte), nekcentovat marihuanu jako hlavní problém, spíš se ptát jeho, co mu dělá starosti, co nezvládá. Pokud jde o kontakty na vhodná zařízení, napište, odkud zhruba jste a my vám něco doporučíme. A jak ho tam dostat? Pomohou dvě věci: pokuste se atmosféru doma udržet otevřenou (nekonfrontační), zajímejte se o synovy starosti a svěřte se mu s vašimi obavami o něj. A za druhé, návštěva u odborníka má být společný zájem vašeho syna a rodičů, váš syn by měl situaci vnímat jako společný rodinný problém a úkol k řešení (a to i v pozitivním smyslu, jako příležitost). Vyhnete se tak lépe vzájemnému obviňování, které by situaci jen zhoršilo. Snáze se to píše než realizuje, za asistence vhodně zvoleného zařízení máte ale dobré vyhlídky na řešení. Snad to zatím takhle stačí, hodně štěstí.