oxy
nevimjak
Dobrý den,ráda bych se zeptala na pár otázek.Můj přítel bere cca 3 roky oxy každý den.Momentálně se snaží snižovat z 6 prášku na 4,5-5.Cílem je vysadit úplně.Chodil do léčebny kde mu ale nechtějí předepsat suboxone jelikož je na to mladej atd.Dotaz zní proč mu to nemůžou předepsat?
Dále je možné takhle po domácku snižovat?
jaká je úspěšnost se z toho úplně dostat?
Taky bych ráda věděla co mám já z pozice přítelkyně dělat?momentálně mu dávám prášky na příděl, ale když není semnou rozjede se a dá ty co má na jiné dny.
Párkrat jsem byla u vás v poradně ale krom toho že se s ním mám asi rozejít jsem se nic nedozvěděla.Jak teda funguje předpis subáčů?mockrat děkuju za odpovědi.)
hezký den

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den,
díky za důvěru s dotazy. Ohledně předepsání substituce považuji dolní hranici 18 let za běžně nabízenou zdravotnickými zařízeními. Zmiňujete léčebnu, nejsem si jistá, zda se nabízí v léčebně substituční léčba, spíše je většina ústavních léčeb zaměřena proabstinenčně. Nemám moc vysvětlení, bez znalosti kontextu té situace, proč přítele odmítli. V našem substitučním programu se snažíme s každým probrat situaci individuálně a někdy navrhujeme pro klienta i vhodnější alternativu detoxifikace a následně abstinenčně orientované léčby, pokud se třeba o ní zatím nepokusil. Substituční léčba je variantou dlouhodobého užívání opiátové medikace, kdy se pokusy o abstinenci klientovi nezdařily a není schopen běžného fungování v životě. V praxi pak substituční léčba funguje v docházení na konzultace v různé intenzitě,kdy je vystaven recept, který si pak může člověk vyzvednout v lékárně s menším doplatkem na balení. Součástí spolupráce jsou  psychiatrická vyš., toxikologické testy, sociální poradenství atd. Zpočátku je tolerance užití jiných látek, ale po stabilizaci by již žádné další NL neměl užívat.
Domácí detoxifikace "na vlastní triko" je riziková v míře podávaných léků, zdravotního stavu, odvykacích stavů, které mohou být život ohrožující. A nejistá v tom, zda to dotyčný zvládne a znovu nezrelapsuje. Alespoň neznám takové případy. Raději bych doporučila mít vedle sebe odborníka, s kterým lze domluvit plán vysazení a podpory. Reálně však ne každý lékař do domácí detoxifikace půjde. Většinou se doporučuje nemocniční detoxifikace, kde je zajištěna případná pomoc při obtížích, nasazení adekvátní medikace. Tím byste byla i Vy ušetřena s přidělováním léků a hlídáním, zda neužívá ještě něco jiného apod. Určitě bych Vám nedoporučovala dělat přítelovi lékaře a jiného odborníka na závislosti. Tím myslím i na Vás, abyste se předtím tlakem šetřila. Je fajn, že se nyní snažíte zprostředkovat péči. Můžete ho doprovodit i do daného zařízení a být mu oporou, ale není to asi pro Vás příjemná role jako " dozorce" jeho stavu a medikace. Tímto spíše vztah může trpět.
V závěru Vám zde přikládám odkaz na stránky, kde lze získat kontakty na substituční centra nebo abstinenční léčbu https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/.
Snad jsem Vám zodpověděla potřebné dotazy. Pokud byste však potřebovala se informovat, určitě se nás můžete znovu obrátit.
Držím palce, ať to zvládnete.
HS