ADHD
VJOIN
Dobrý den.
V dětství mi diagnostikuvali ADHD, a chtěl bych to začít řešit je mi 24. A chtěl bych se zeptat jak se to léčí a jeslí budu někdy normální

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
ADHD je diagnoza, která se skutečně diagnostikuje zpravidla v dětství. Často se její projevy s věkem trochu proměňují a nezřídka člověk v dospělosti ztrácí projevy hyperaktivity a zůstává zejména porucha pozornosti. Spousta lidí diagnozu ani nemá, prostě se berou takoví, jací jsou. Záleží jednoduše mimo jiné i na síle příznaků i na tom, jak se s nimi kdo dovede ve svém životě popasovat, jaké povolání si vybere atd.
Je pravda, že někdy lidé, kteří mají tuto diagnozu, nacházejí v užívání stimulačních látek po malých dávkách určité zklidnění, lepší zaměření pozornosti a větší výkon. Někdy o tom mluví jako o stavu, kdy konečně využívají naplno svůj potenckiál, namísto aby ho věnovali tomu, že se snaží udržet myšlenky a činnost zaměřenou jedním směrem. Přesto jde o lékařskou diagnozu, kterou je třeba vyšetřit a závěry vyšetření pravidelně revidovat.
Otázka na normalitu je pro mne nezodpověditelná. Znám řadu lidí, kteří s ADHD žijí vcelku normální život. Každý jsme nějaký, každý "máme tzv. něco", nikdo nejsme dokonalý. ADHD je diagnoza, se kterou se dá dobře žít, byť může pro člověk znamenat spoustu výzev - existuje ale KBT nebo i medikace, které se zvládáním těch nejhorších příznaků velmi pomáhají. K prostudování doporučuji následující stránky: Nepozorní dospělí; a příručku - zde.
Základní doporučení: najděte si psychiatra, možná i s atestací v oboru adiktologie, nebo zaměřujícího se i na ADHD v dospělosti. S termínem buďte trpělivý, většina služeb je obrovsky přetížená a některé mají čekací dobu pro nástup nového pacienta i půl roku.
Snad alespoň takto. S těmi stimulanty opatrně, mohl byste mít tendenci se takto automedikovat a snadněji se stát závislým. To by mohlo situaci velmi komplikovat.
S pozdravem a přáním, aby se vše dalo pomalu do pohybu a začalo měnit k lepšímu,
Gabriela Minařík.