GHB, testy HIV, hepatitida C
inexis
Co je to za látku GHB a jaky to má přesně účinky v kombinaci s alkoholem? Ptala sem se v Kcentru v Mladé Boleslavi na testy na HIV a cečko, poslali mě do nemocnice. Tam jsou sice testy na HIV jednou za rok zdarma, ale na céčko se platí přes 600. Poradíte mi prosím nějaké instituce, které tyto testy poskytují anonymně zdarma? Jak je možné, že mezi ně nepatří K centrum?

Odpověděl: Bára Orlíková
Informace o GHB můžete najít na spřízněných stránkách sdružení Podané ruce www.extc.cz. Jinak kombinace s alkoholem a antidepresivy je velmi nebezpečná, způsobuje stav podobný předávkoávání a může být příčinou smrti. K vašemu dalšímu dotazu - předpokládám, že je pro vás Praha jakž takž dostupná, jestliže jste z Mladé Boleslavi. Kontaktní centrum SANANIM v Praze dosud dělalo i testy na HIV, ale v současnosti jimi nedisponují. Ale v rámci seroprevalenční studie Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti nabízí svým klientům zdarma možnost testování na VHC (screeningové vyšetření na hepatitidu C). O toto vyšetření může požádat každý klient, kterému je více než 15 let a který v průběhu posledního roku užíval drogy intravenózním způsobem. Do studie naopak nemohou být zařazeny osoby, které jsou účastníky metadonové substituční terapie, nebo jim již toto vyšetření bylo provedeno v rámci stejné studie v jiném nízkoprahovém zařízení (kontaktní centra a terénní programy). Bližší informace: Kontaktní centrum SANANIM, Osadní 2, Praha 7, 170 00, tel. 283 872 186. Provozní doba: 8.00-21.00 (víkendy a svátky 9.00-21.00). Ovšem test zjišťuje pouze hepatitidu C, nezjistí kupříkladu typ B. Jinak bych vám mohla doporučit kontakt na specialistu MUDr. Řeháka, který by zdarma vyšetření na hepatitidy i HIV udělal, ale je také z Prahy a asi budete potřebovat doporučení z nějakého zařízení, se kterým jste v kontaktu (aspoň to K-centrum) a je nutné se předem objednat na tel. 234 091 142. Nebo je ještě Hepatologická ambulance v FN MOtol, kde myslím, že taky dělají testy bezplatně, ale uričtě se taky musíte předem objednat: Po - Pá 8 - 13 h, tel 224 436 911 nebo 224 436 922. Problém bude asi s tím, že je chcete anonymně, na posledních dvou kontaktech je sice udělají zdarma, ale nikoli anonymně - ovšem myslím, že vzhledem k lékařskému tajemství není nijak nebezpečné základní údaje o sobě poskytnout a vám to dopomůže k bezplatným testům (protože je uhradí pojišťovna). Testy na HIV dělají i na hygienických stanicích, ale bohužel nevím, jak je to na jednotlivých stanicích s platbami za testy (někde dělají testy i bezplatně). Jinak - ne všechny K-centra disponují touto službou, i když by měla (a často i chtěla) - souvisí to spíš s financováním takové služby než s neochotou. Testy jsou totiž poměrně drahé a pokud je má KC nabízet zdarma, musí si někde na testy získat peníze jinde. Když byste k něčemu chtěla ještě další informace, pište.