AIDS?

melanie

Rada bych se zeptala jestli se da poznat nejak na cloveku ze ma AIDS?Jsou nejaky priznaky treba po roce nebo tak neco?

Odpověděl: Bára Orlíková

Po roce od nakažení se virem HIV je obvykle dotyčný bez příznaků. S příznaky se to má tak, že krátce po nakažení (za 3-8 týdnů) dochází asi u 50 % infikovaných k příznakům primoinfekce - akutní HIV infekce. Ta obvykle probíhá podobně jako chřipkové onemocnění, někdy připomínající připomínající syndrom infekční mononukleózy a jen vzácněji se objeví neurologická symptomatologie. Tato primární HIV infekce pravidelně spontánně odchází. Po této fázi pacient vstupuje do různě dlouhého období latence, kdy nemívá jakékoliv obtíže. Někdy může dojít k reverzibilnímu zduření lymfatických uzlin. V době asymptomatického nosičství HIV infekce však dochází k postupným změnám imunitního systému. K prvním příznakům, které signalizují sníženou výkonnost imunitního systému, dochází při poklesu určitého typu lymfocytů pod stanovenou úroveň, kdy pacient přechází z klinické kategorie A (asymptomatické HIV infekce) do kategorie B (symptomatické fáze HIV infekce). Symptomatická fáze HIV infekce je charakterizována výskytem specifických onemocnění, postupným zmenšováním předtím zduřelých uzlin a často i celkovými příznaky, jako jsou únava, horečky, průjmy a hubnutí. V průběhu symptomatického stadia HIV je nutno počítat s nástupem tzv. velkých oportunních infekcí, jejichž výskyt indikuje zařazení pacienta do klinické kategorie C (stadia AIDS onemocnění) charakterizované výskytem některé z tzv. velkých oportunních infekcí, některými nádory nebo dalšími projevy. Informace jsou převzaty ze stránek Státního zdravotního ústavu - Národního programu boje proti AIDS - www.aids-hiv.cz. Na těchto stránkách můžete nalézt i další užitečné informace o prevenci HIV/AIDS, o bezpečném chování, oobecné informace testování HIV/AIDS i kontakty, kde si můžete nechat testy udělat. Více informací můžete najít také na stránkách Drogové poradny pod rubrikou Drogy a nemoci / HIV-AIDS. Doufám, že jsem vám odpověděla na to, co jste chtěla vědět. Na závěr vám k tomu můžu říct jen toto - jediným spolehlivým indikátorem toho, zda je člověk nakažen virem HIV, je nechat si udělat test na HIV. Proč se na to vlastně ptáte?