PCP
schneck
nedávno jsem četl na webu o droze zvané PCP doposud jsem se s tímto termínem nesetkal, byl bych vděčnej, kdyby se ke mě dostaly nějaký informace o týhle droze. Jediný co vím, je že je zneužívána převážně v USA a je požívána křouřením. Dík moc :)

Odpověděl:
PCP je zkratka z chemického názvu pro látku fencyklidin (1-phenyl-cyclohexylpiperidine). V anglosaské kultuře je tato droga často nazývána termínem Angel Dust. Tato látka je antagonistou glutamátergního NMDA receptoru. Její účinky jsou de fakto totožné s účinky ketaminu. V nižších dávkách se jedná o psychomimetické účinky (stimulace, halucinace), ve vyšších dávkách nastupuje anestetický účinek. PCP i ketamin se používají ve veterinární praxi jako anestetika, ketamin je používán i u lidí k disociativní anestézii a někdy i k léčbě chronické bolesti. Intoxikace těmito látkami se využívá hojně v experimentální medicíně, vzhledem k tomu, že je tento stav velmi podobný schizofrenní psychóze. Pokud je tato látka podána člověku se schizofrenií, velmi výrazně zhorší průběh jeho onemocnění a spustí u něj akutní psychotickou ataku. V animálních modelech se používá například k odhadu potenciálního účinku antipsychotik (neuroleptik). Na ilegálním trhu se vyskytuje v řadě různých forem, od bílého prášku přes roztoky (veterinární preparáty) až po tablety (falešné extáze zejména v USA). Čistý se užívá nejčastěji šňupáním a kouřením, nicméně injekční aplikace (intramuskulárně) a užití tablety s PCP jsou další možné způsoby. Rizika PCP vyplývají zejména z jeho psychomimetických účinků. V důsledku nepřiléhavého chování může člověk ohrozit sebe sama i své okolí. Jedinci po PCP bývají leckdy velmi agresivní. Při vysokých dávkách je zde řada rizik, které vyplývají z anestetického účinku. Po PCP se může rozvinout toxická psychóza, u lidí s predispozicí ke vzniku shizofrenie může pravděpodobně spustit vlastní psychózu. Je zde samozřejmě i riziko vzniku závislosti. Tomáš