Přestat s kokainem jednou provzdy
Martina
Dobrý den,
Děkuji za možnost dotazu. Kokain jsem užívala na univerzitě, studovala jsem v zahraničí a jednim z hlavních důvodu, proc jsem se rozhodla vrátit se zpět do Prahy byl pravé kokain. Myslela jsem, ze tomu uniknu. Jenže v Praze jsem se seznámila s mým budoucím manželem, který v tom jel ve velkém. 2krat týdne na večírku minimálně. Týdně v průměru 4 gramy. Zabředla jsem do toho znovu. Pak jsem otěhotněla a nic jsem nebrala. Bylo to užasné období meho života. Nyni jsou děti již větší a asi i díky tomu je pro mě tak těžké odolávat, když manžel navrhne, jestli si nedáme. Mám pocit, ze si neumíme dat alkohol bez toho aniž by to skončilo kokainem. Pokaždé když mame jít někam na večírek, tak mám dopředu strach a hrůzu z toho, jak to dopadne. Bytostně to nesnáším a nechci to, chci jít na večírek a být schopna říct NE ja už kokain nechci. Dokonce jsem manžela donutila, aby si smazal veškeré kontakty, aby když přijde chuť, nebyla možnost objednání. Jenže on hned začal psát svým kamarádům a ti mu čísla opět poslali. Po užití mám silene stavy úzkosti, vycitek a zoufalství a absolutně nemohu usnout. Musím si brát prášky na spaní a na uklidnění. Prosím o radu, jak s tímto jednou provždy přestat, odolat manželovym návrhům a být schopna si dat vino bez toho aby mě to pak lákalo. Momentálně si davam v průměru 1 týdne 0.5-1g.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Martino,
jestli jsem to správně pochopila, bojujete se závislostí na kokainu už delší dobu a příliš se nedaří. Sice nejste na takových dávkách, jako manžel, ale přesto jste se situací nespokojená.
Když se člověk několik měsíců či let točí v začarovaném kruhu, a přizná si to (což jste dokázala a za to máte můj obdiv!), je dobré přizvat do přemýšlení někoho dalšího, nestranného, kdo se v tom kruhu netočí s vámi. Proto by mi přišlo naprosto přirozené se obrátit na kontaktní centrum nebo některou adiktologickou ambulanci či denní stacionář. Jsou to místa, kde si můžete zdarma, diskrétně, bez soudů a zcela nezávazně promluvit o svojí situaci, zkusit zmapovat ony začarované kruhy, pochopit co se děje a proč, získat podporu a třeba i kuráž něco pomalinku měnit. Ale i samotné objednání chce chuť něco měnit a odvahu udělat krok do neznáma. Spousta lidí o změně uvažuje, ale nikdy ten krok neudělají ... možná mají strach z toho, co bude, možná v hloubce duše ani změnu nechtějí, protože ví, že by se dotkla i dalších oblastí jejich života. U vás by abstinence mohla ohrozit manželství. Nicméně v žádném z uvedených zařízení vás nebudou do žádné změny nutit. Rozhodnutí, co bude dál, je jen a jen na vás.
Co vy na to, dávala by vám návštěva poradny nebo kontaktního centra smysl? Našla byste odvahu? Nebo vás nějaké ALE dokáže zastavit?
Pokud byste o návštěvu stála, využijte prokliky, které jsem vložila do textu. Jde o naše zařízení, tj. zařízení organizace SANANIM, kde vím, že vás neposílám k žádným šarlatánům. Zároveň se můžete podívat i na stránky mapy pomoci, na další kontakty, případně napište.
S přáním hodně odvahy a pozdravem,
Gabriela Minařík.