Zloutenka
Tom
Dobry den, prosim vas, jak to je, je mozny, ze kdyz ma nekdo cecko tak ze neni infekcni? nebo jak vysvetlit, ze za dlouhy roky nikdo nikoho nenakazi i kdyz spolu spi bez ochrany a sdilej jehly? a taky, co se deje, kdyz mam cecko a nakazim se znova? budu nemocnej vic? je pak tezsi lecba? Nebo ten vir nejak mutuje? prosim o odpovedi. dik

Odpověděl: Amrit Sen
Tome, zdravím Vás,
díky za důvěru. Neplatí, že člověk, který onemocněl žloutenkou typu C, není infekční. Rizika přenosu se mohou odvíjet od okolností, zatímco platí, že riziko přenosu pohlavním stykem, vyjma netradičních praktik, je nízké, riziko přenosu sdílením jehel a dalších injekčních parafernálií, propriet je vysoké. Záležet může i na virové náloži nemocného, tak na momentálním kondici imunitního systému a organizmu "příjemce".
Člověk, který nedodržuje a nerespektuje pravidla HR - minimalizace rizik, se i po vyléčení může relativně snadno nakazit znova a hodit tak veškeré nemalé náklady na léčbu, podporu, snahy a péči zdravotníků do koše. Platí, že nejlepší je začít s léčbou včas. Virus VHC, správně píšete, mutuje, naštěstí současná léčba si s většinou mutací, pokud se pacient léčí zodpovědně, spolehlivě poradí.
Stačí takto?
Přeji Vám vše dobré, Amrit Sen.