Kokain
Alex
Bydlim v Sydney, tady je kokain velmi popularni,sem tam si dam. Od ledna, jednou za cas, ani nevim, jednou za mesic, da se rict.
Jake jsou priznaky pocatecni zavislosti?
Ptam se, protoze cely zivot v CR me od mala strasili jako osveta, ze si das kokain a div neumres. Tady znam lidi, co si davaji roky a normalne pracuji,maji rodiny, nemaji zadny problem.nejevi zadne potize a kdyz si nedaji,tak nedaji, nemusi, nepotrebuji.
Ja ani po 6mesicich nepocituji zadny problem,ikdyz si dam jen obcas, ale i tak nepocituji,ze bych potrebovala vic nebo casteji. Nemam chut tak si nedam.
Jak se to tedy zacne projevovat? Ptala jsem se pratel,zda na me vidi nejake znaky,ze bych se chovala jinak nebo rozdilne. Treba,ze bych to na sobe nepoznala, nikdo nic nerekl.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Alex,
díky za dotaz i za důvěru, se kterou se na nás obracíte.
Jestli tomu dobře rozumím, píšete, že vás překvapuje, že po půl roce užívání kokainu jednou za měsíc na sobě nevnímáte žádné negativní účinky. Je to tedy tak, že jste užila za poslední půl rok šestkrát a divíte se, že se necítíte závislá? Chápu to dobře? Nebo máte naopak pocit, že je něco divně/v nepořádku?
Závislost je jasně definovaná lékařská diagnoza, která má svá kritéria. V tuto chvíli byste je nejspíš nespňovala, ale posuďte sama:
Syndrom závislosti je soubor behaviorálních‚ kognitivních a fyziologických stavů‚ který se vyvíjí po opakovaném užití substance a který typicky zahrnuje:
1. silné přání užít drogu‚
2. porušené ovládání při jejím užívání‚
3. přetrvávající užívání této drogy i přes škodlivé následky‚
4. priorita v užívání drogy před ostatními aktivitami a závazky‚
5. zvýšená tolerance pro drogu a
6. někdy somatický odvykací stav.
Závislost se rozvíjí s tím, jak člověk navyšuje frekvenci, intenzitu a množství užívané látky. Ruku v ruce často omezuje kontakt s lidmi, kteří drogu neužívají, opomíjí jiné koníčky a jinou zábavu, kontakt s lidmi, kteří neužívají. Kokain se stává součástí běžného fungování, nebo si bez něj člověk přestává umět představit zábavu.
Pokud máte práci, která vás baví, přátele, kteří neužívají, koníčky, které se s užíváním kokainu neslučují, láskyplnné nebo jinak uspokojující vztahy, udržujete kontakt s blízkými ... jste-li sama se sebou spokojená, cítíte se psychicky a fyzicky dobře, nejspíš nebudete potřebovat frekvenci a intenzitu užívání zvyšovat. Umím si představit, že užívání kokainu pro vás pak bude etapa, kdy si užijete objevování nového, sama si jasně nastavíte hranice a kokain pro vás bude jen jedna z možných cest, jak si užít večer.
Bohužel bývá pocit na kokainu pro spoustu lidí tak okouzlující, cítí se oproti svému normálu natolik dobře, že mají potřebu si zážitek zopakovat znovu a znovu. Někdo po pár měsících, někdo jiný po pár letech, zjistí, že si neumí život bez kokainu představit.
Jsou země, které mají dlouhou tradici užívání některých látek ... v ČR je to například alkohol. V Austrálii jsou celkem často užívané stimulanty. S jejich užíváním se pojí i celkem jednoduchá pravidla pro snižování rizik ... mít kolem užívání jasná pravidla a těch se držet, během užívání pravidelně odpočívat, doplňovat tekutiny a energii, neriskovat několikadenní jízdy tak, aby člověk předešel psychozám. Samozřejmostí je užívat pokud možno bezpečně ... raději kouřením nebo šňupáním, než intravenozně. Dávat si pozor na promiskutiní chování. Prostě se chovat zodpovědně, byť užívám drogy. Konkrétní pravidla týkající se míry a kontroly jsou na každém z nás. Máte vy něco takového nastavené? Co je pro vás ještě v pořádku a co už ne? Jak si sama představujete, že by to mohlo fungovat? Umíte si představit, podle čeho byste poznala, že už něco není v pořádku?
S pozdravem,
Gabriela Minařík.