drogová zavislost
pet
Dobrý den, moc prosím o radu. Trpím bipolární poruchou a jsem pod dohledem psychiatra. V roce 2016 jsem začala užívat drogy, vyzkoušela jsem prakticky vše až na heroin a lsd (pervitin a extáze a marihuana nejvíce, brala jsem tyto 3 drogy pravidelně) po dobu cca 2 let. Pote co jsem přestala s drogami jsem asi cca 2 roky kouřila hodně marihuanu začala jsme pít k tomu hodně alkoholu. To vše bylo podle mě manické období, které jak to bývá u BAP se může z ničeho nic přehoupnout do deprese, čož se u mne stalo a pokusila jsem se o sebevraždu. Poté co mne propustili z nemocnice jsem za cca 2 mesíce přestala kouřit marihuanu a začala jsem opět pít alkohol a stala jsem se na alkoholu závislá podle mého( alespon tak to cítím když se ohlédnu zpětně).Poté jsem otěhotněla a prestala jsem pít a kouřit cigarety. a od té doby jsem střízlivá. Momentálně mam opět manické období a zacla jsme mít nutkaní opět začít alespon pít alkohol, kdyz uz nemám zadné známé od kterych jsem shaněla drogy. Ty myslenky občas nezvládám, ale snažím se je zkrotit. Moje otázka tedy zní: Jak tyto myšlenky zvládat? A co bych mohla udelat pro to abych na ty myšlenky tolik nemyslela? jak si popřípadně ulevit? Vždy mi s těmito myšlenkami pomáhali cigarety ,ale už se snazím nekouřit. Moc dekuji předem za vaši pomoc jak se těchto myšlenek zbavit a za to že jste si přečetli můj stručný příběh

Odpověděl: Hana Skořepová
Pet moc děkuji, že jste napsala a svěřila se s Vaším příběhem.
Chci Vás ocenit, že se snažíte řešit své chutě na alkohol a držíte se od užívání ostatních drog vzhledem ke své nemoci, ale i kvůli těhotenství případně mateřství. Vaše vlastní motivace je důležitým bodem ke změně.
Dokážete identifikovat v jakých situacích se myšlenky na alkohol objevují? Píšete o potřebě si ulevit. Od čeho si potřebujete ulevit? Máte zkušenosti v minulosti, zda Vám pomáhalo i něco jiného bezpečnějšího než jsou tyto návykové látky?
Doporučují se různé metody zvládání bažení, obecně jde o změnu myšlení (rozpoznání pocitu, který je známkou bažení, sebeuvědomění a zakotvení v přítomnosti, pozorování myšlenek bez reakce na ně, zastavení myšlenek, nahrazení myšlenek pozitivními a produktivními apod.) nebo změnu chování (udělat něco, co vám na chutě pomůže nemyslet, relaxovat - to je třeba se nejprve naučit, udělat opak toho, co vás nutí udělat chuť apod.) Zkuste si zaznamenávat vše, abyste měla pak možnost ke svým poznámkám vracet. Podaří se Vám utřídit si myšlenky a nalézt si doposud přehlížené věci.
Zmínila jste se, že jste pod dohledem psychiatra. Mluvíte o tom s Vaším psychiatrem? Nebo máte možnost s někým to probírat? Přijde mi důležité, abyste na to nezůstávala sama. Je fajn mít vedle sebe člověka- odborníka, který Vám bude schopen pomoci a bude Vaším průvodcem. Můžete využít i skupinovou podporu. Existuje řada zařízení, kde Vám mohou pomoci ambulantně. Alternativou při nezvládání je pak ústavní léčba.
Ráda bych Vás podpořila, abyste využila svého momentálního nastavení svou situaci řešit a nevzdávat se při prvních neúspěších. I ty jsou součástí procesu uzdravení.
Držím Vám palce a budu ráda, když dáte o sobě vědět, jak se Vám daří. Pokud budete potřebovat kontakty na odbornou pomoc, ráda Vám je zprostředkuji.
HS