Filip
Kokain-Pervitin
Dobrý den. Představuje kokain větší kardiovaskulární zátěž než pervitin? A ještě jedna věc, ze zážitků mých kamarádů cítím, že na kokainu jsou menší dojezdy než po pervitinu (při stejném účinku-pokud to tak lze říct). Je to tím, že kokain je "slabší" stimulans? Děkuji za odpověď. Filip

Odpověděl:
Kokain i pervitin jsou látky, které stimulují kardiovaskulární aparát. Běžnýmy projevy jsou zvýšení tepové frekvence (tachykardie), tlaku krve (hypertenze) při zvýšeném srdečním výdeji. Míra projevů těchto "fyziologických" účinků těchto látek je samozřejmě odrazem dávky (čím vyšší dávka, tím větší účinek). Pro rizika toxicity na kardiovaskulární aparát platí stejné pravidlo. Tedy se zvyšující se dávkou je větší pravděpodobnost výskytu akutní kardiovaskulární toxicity. Nejvíce ohrožené osoby v tomto případě jsou lidé, kteří mají nějaké preexistující kardiovaskulární onemocnění (např. hypertenzi, poruchy srdečního rytmu, prodělaný infarkt myokardu, vrozené vývojové vady, chlopenní vady, aneurysma....)nebo třeba i diabetes melitus, nebo hyperthyreózu. Po užití těchto látek pak může snadno dojít k zhoršení klinického obrazu - např. k rozvoji hypertenzní krize, nebo akutního infarktu myokardu, srdeční selhávání, mozkové krvácení... . U mladých zdravých jedinců k tomuto naštěstí dochází relativně výjmečně (snad jen u kokainu je relativně častý výskyt drobných, často klinicky němých infarktů myokardu). Takže tolik k první části. Kokain je stimulans s trochu jinými účinky než pervitin, což je dáno jeho lehce odlišným mechanismem účinku. Jako takový funguje mnohem kratší dobu (cca 20 min až 2 hod) než pervitin (cca 6 - 12 hod). Dojezdy (neboli reziduální účinky) jsou mírnější a kratšího trvání po užití kokainu. Ovšem to platí pouze u experimentálního užívání a ne pravidelného. Na kokain i na pervitin se časem vytvoří velmi silná psychická závislost, která je určitě závažnějším problémem než samotný dojezd. V tom je právě zrádnost kokainu, který relativně dlouho nepůsobí svým uživatelům žádné výraznější obtíže a ve výsledku vede k vytvoření silné psychické závislosti. Jinak obecně říci by se samozřejmě dalo, že kokain je slabší stimulans (ovšem opět je zde závislost na užité dávce), nicméně přesnější je, že má kratší dobu účinku. Tomáš