Mam uz problem? (pernik)
Ytong
Mam problem,kdyz si dam jednou za mesic,za dva? Je to uz zavislost? Nekdy myslim na to,ze bych si chtel dat.V minulosti jsem spis jen experimentoval.(asi pred 6 lety)

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Ytongu,
díky za dotaz.
Závislost je z lékařského hlediska jasně definovaná diagnoza. Sám posuďte, jestli byste její kritéria splňoval:
Cituji MKN 10 (Mezinárodní klasifikace nemocí Světové zdravotnické organizace, 10.revize)
"Syndrom závislosti
Soubor behaviorálních‚ kognitivních a fyziologických stavů‚ který se vyvíjí po opakovaném užití substance a který typicky zahrnuje
1. silné přání užít drogu‚
2. porušené ovládání při jejím užívání‚
3. přetrvávající užívání této drogy i přes škodlivé následky‚
4. priorita v užívání drogy před ostatními aktivitami a závazky‚
5. zvýšená tolerance pro drogu a někdy somatický odvykací stav.
Syndrom závislosti může být přítomen pro specifickou psychoaktivní substanci (např. tabák‚ alkohol nebo diazepam)‚ pro skupinu látek (např. opioidy) nebo pro širší rozpětí farmakologicky rozličných psychoaktivních substancí."
Z mojí zkušenosti ale není až tak důležité, jestli kritéria závislosti člověk splňuje nebo ne. Významné mi přijde zejména to, že sám cítíte nějaký problém, uvědomujete si, že něco není v pořádku a proto píšete na naši poradnu. Je to tak? Pochopila jsem váš dotaz správně? Máte obavy, že sklouzáváte někam, kam byste nechtěl?
V části dotazu, kde jste vyplnil pár podrobností o svém životě uvádíte, že vaše životní situace je "nic moc" a napadá mě, že by touha užívat pervitin, mohla souviset třeba právě s tím. Člověk se na pervitinu cítí plný energie, má pocit, že všechno zvládne, roste mu sebevědomí, je nabuzený, společenský, cítí se atraktivní, "mocný". Ve srovnání s běžným fungováním, kdy se člověk pro to, aby se cítil dobře, musí dlouhodobě snažit, pečovat o sebe, svoje vztahy, o něco usilovat, může být užití pervitinu velmi lákavé ... snadno a rychle se člověk cítí na pár hodin dobře. Po vyprchání účinku dochází k propadu na opačnou stranu, kde si užití vybírá svou daň - člověk je unavený, vyčerpaný, všechno je šedivé, nálada se často zhorší, sebevědomí a energie se vytratí, problémy se vrátí plnou silou. Proto pak mají lidé tendenci užívat častěji, prostě aby se zase cítili dobře.
Drogy bývají zkratkou pro to, aby se člověk cítil lépe, nebo naopak necítil špatně - rychle a vlastně celkem snadno, stačí něco užít, není potřeba žádná velká námaha, stačí relativně pár korun. Chtěla bych vám nabídnout možnost podívat se na svou situaci jako na výzvu, abyste hledal, co vás v životě baví, co vás činí dlouhodobě vnitřně šťastným, prostě abyste se o sobě něco víc dověděl a zapracoval na sobě. Je to těžší cesta, ale je poctivější a ten pocit, že jste něco dokázal, jen tak nezmizí. V takovém hledání může být velkou pomocí poradenství nebo psychoterapie. Máte s něčím takovým zkušenost? Co si o tom myslíte?
S pozdravem a přáním pěkného dne,
Gabriela Minařík.