Piracetam
Anon
Dobrý den, jsou rizika při delším užívání piracetamu? Hrozí návyk nebo poškození těla? Jak moc ředí krev, je tam nějaký vliv na metabolismus? Nemám zájem o doping, mám ADHD, v dětství zanedbaná terapie, znamenal by pro mě reálnou šanci na zlepšení mých problémů se soustředěním a mozkovou dysfunkcí alespoň do doby, než bych mohl docházet k psychiatrovi. Ani nevím, zda v ČR můžu jako dospělý užívat léky na ADHD. Drogy neužívám, občas alkohol. Doporučili byste vysazení alkoholu, popř. nějaké doplňky stravy k užívání současně s piracetamem? Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Anone.
Nootropika mají obecně velmi nízkou toxicitu, nezpůsobují závislost a jejich účinek je velmi mírný a je patrný až po dlouhé době užívání, nikoli okamžitě. Piracetam by závislost a jiná rizika způsobovat neměl. Jedná se o lék, který je svým charakterem spíše něco jako vitamin, než psychotropní látka. Na druhé straně, člověk může být závislý úplně na všem, myslím psychicky. Navíc, Piracetam má sice podle příbalového letáku minimum nežádoucích účinků, ale reakce na léky je hodně individuelní. Snášený je obvykle dobře, nicméně mezi nežádoucí účinky patří poruchy spánku, nervozita, zvýšená pohybová aktivita, žaludeční potíže.
Má antihypoxický účinek, tj. zlepšuje zásobení kyslíkem, zvyšuje metabolismus glukózy v mozku, zvětšuje průtok krve mozkem, jak spazmolytickým účinkem, tak snížením viskozity krve. Piracetam se obvykle předepisuje při snížení kognitivních schopností a stavech po cévních mozkových příhodách, tak je docela potřeba se po dobu užívání Piracetamu jiným drogám včetně alkoholu vyhýbat, jinak tím působení léku omezujete.
Podle příbalového letáku by se neměl užívat při poruše srážlivosti krve, při těžkém krvácení a před plánovaným chirurgickým zákrokem a při potížích s ledvinami a při psychomotorickém neklidu jen při kontrole lékařem.
Ohledně léčby ADHD u dospělých je to možné řešit. Ve své praxi jsem se potkala s lidmi, kteří až v dospělosti měli diagnostikované ADHD a byla jim nasazena účinná medikace. Určitě se obraťte na psychiatra a proberte s ním Vaše možnosti.
HS