Soused bere drogy
Zdenek1
Dobrý den.Můj soused je dlouholetým uživatelem a pěstitelem marihuany.Když se přistěhoval tak vše bylo v pořádku,normálně jsme komunikovali,ale po několika letech se vše zhoršuje.Utekla od něj přítelkyně,přišel o práci,začal experimentovat s kokainem který zapíjí alkoholem a začal trpět bludy.Má utkvělou představu že má žena na něj sesílá nějaké "vesmírné černé energie",já že "komunikuji telepaticky s kriminální policií" a oba mu chodíme po domě.Hovoří si pro sebe.Vykřikuje na prázdnou ulici jako by se s někým hádal.Bydlí sám ve svém baráku kde šplhá po střeše(jednou spadl),v noci se plazí po zahradě,na náš barák i na dceru (10 let) míří loveckou kuší a vykřikuje vulgarismy,jak nás zabije apod..Minulý měsíc nám na dům z ničeho nic hodil nějakou tyč.Policisté tvrdili že vidí že je "pod vlivem" ( jim tvrdil že nic nedělá a že vše je vina mé ženy jelikož má u sebe nějakou "mantru")ale že nemohou nic dělat-pouze záchytku, ale ta by prý nic neřešila a z psychiatrie by ho prý stejně okamžitě pustili jak by zjistili že má v sobě drogy.Problém vyřešili jako přestupek a kdyžtak máme volat.Vše se tím jen zhoršilo.Jeho stav jsem řešil i s jeho rodinou,ale bratři nechtějí nic dělat jelikož to prý nemá smysl,rodiče tvrdí že je chudák a poradit si máme sami.Celá rodina máme již strach chodit i na zahradu jelikož se bojíme o život.V noci nevíme kdy zas vyběhne s křikem z domu.Myslíme že má i střelnou zbraň jelikož střílel do vzduchu(možná jde o plynovou).Mohl bych poprosit o radu co se dá s tímto člověkem dělat popř. jak mu pomoci?Policie asi nemá význam dokud se něco nestane.Děkuji

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý dne, Zdenku1,
problém se sousedem, který popisujete, je tedy opravdu velmi nepříjemný. Jedna z možností, jak se bránit při obavách z ohrožení ze strany člověka pod vlivem návykových látek, je nedobrovolná hospitalizace dotyčného. Pokud by byl Váš soused agresivní a Vy jste měl obavy o jeho samotného nebo o Vás a Vaši rodinu, je nutné zavolat rychlou záchrannou službu. Ta by zasáhla a na nezbytně dlouhou dobu - tedy než by se Váš soused stabilizoval - by byl nedobrovolně hospitalizován v psychiatrické léčebně. Když však nedá, po odeznění akutních příznaků, souhlas k hospitalizaci, bývá hospitalizovaný propuštěn - pokud nebylo zahájeno řízení o jeho dalším držení v nedobrovolné léčbě (což se příliš nestává). Není to tedy dlouhodobé řešení, jde o akutní ochranu Vás a Vašeho okolí.
Pokud sám užívající nevnímá svojí situaci jako kritickou a nechce ji sám řešit, například léčbou, je řešení opravdu obtížné.
Každopádně bych Vás odkázala na Právní poradnu A.N.O., kde by Vám mohli pomoci s tím, co za kroky lze podniknout a jak se účinně bránit  - jaké kompetence má například Policie, co reálně může a co již ne, co můžete podnikat Vy atd. Jejich služby jsou bezplatné a na velmi vysoké úrovni.
Informace o poradně naleznete na jejich webových stránkách: https://poradna.asociace.org/. Lze zadat i anonymní dotaz prostřednictvím webové poradny obdobným způsobem jako zde u nás - https://poradna.asociace.org/webova-poradna/.
Držím palce!
Za Drogovou poradnu zdraví
Andula Novotná