Jak přestat užívat prášky na spaní
martin
Dobrý den,
již osmým rokem beru hypnotika, (zolpidem, hypnogen, zolpinox,...) pod jinýma obchodníma značkama.
Začlo tím, že odmalička jsem težký alergik, a mám problémy s dutinama.
mám neustálý tlak na čele, což mi dělalo problémy usnout. Sáhnul jsem tedy na tyto prášky, které mi opravdu pomohli, ale zároveň i nepomohli.
Jde o to, že potřebuji poradit z dávkováním tak, abych přestal brát skoro vůbec nebo úplně vysadit.
Snažím se, aby mi prášky nedošli, ale když se stane, tak okamžitě druhý den, nastává těžká migréna, vysoké pocení těla, nevolnost, nevnímavost okolního světa, totální lenost, velká oslabenost, bolesti zad, vůbec nejím a nepiju a to způsobuje dehydrataci, která se projevuje ve smradlavé velmi tmavé moči..což ovlivńí další funkce jako motání hlavy apod...
Když si vezmu Prášek byť jen na den, vše se vrátí do normálu.
Snažil jsem se použít různé podpůrné dostupné léky ale bohužel mi nepomáhají.
Potřebuji tedy poradit s dávkováním do úplného vysazení. Či existují podpůrné látky o kterých nevím které mi mohou pomoci.
Děkuji mnohokrát. S pozdravem

Odpověděl: Nikol Spůrová
Martine, zdravím Vás,
děkujeme za dotaz. Potíže, které popisujete, jako jsou bolesti hlavy, nevolnost a další potíže jsou po vysazení těchto léků typické. Reakce po vysazení mohou být u každého odlišné a nedají se předem předvídat, ani jejich délka trvání. Může to být pár dní až měsíců. Určitě by bylo vhodné pozvolné vysazování konzultovat s Vaším ošetřujícím lékařem, psychiatrem. Bohužel takto přes internet bez dalších informací o Vás to nejsme schopni vyřešit.
Vždy je nutné počítat s tím, že při vysazování se objeví příznaky, kvůli kterým se benzodiazepiny původně nasazovaly ve větší nebo menší míře. Při vysazování nebo při změnách medikace hraje důležitou úlohu psychika, jak obavy z toho, že se stav zhorší, tak zvýšené pozorování a obavy z příznaků vysazování, které jsou o to silnější, čím větší strach z nich máme.
Určitě bych s Vaším lékařem probrala další možnosti podpůrné medikace na zmírnění úzkostí ze skupiny nenávykových léků a něco na podporu spánku. Dále také proberte možnost nasazení stabilizátorů nálady, ty mají i dobrý účinek na zmírnění bolesti. Vhodné je při vysazování užívat také magnesium, které působí na zmírnění křečí a má i podpůrný úzkosti uvolňující účinek a také zesiluje pozitivní účinek antidepresiv.
Pokud by se nedařilo v ambulanci, nebo by se Váš stav horšil, tak bych se zamyslela nad kratší hospitalizací. Za hospitalizace se dá lépe a rychleji nasadit adekvátní medikace, protože lze rychleji reagovat na změny stavu, což v ambulanci nelze.
Vhodná by byla také nějaká psychoterapeutická podpora, abyste se učil zvládat či alespoň zmírnit tyto stavy přirozenými zdroji. Léčba farmaky a psychoterapie jdou spolu ruku v ruce a jsou neoddělitelnou součástí úspěšné léčby.
Pokud byste se potřeboval na cokoliv doptat, znovu napište. Jsme tu pro Vás!
Držím Vám moc palce a přeji vše dobré.
S pozdravem,
Nikol Spůrová