Drogově závislí rodiče
BF
Dobrý den,
Jsem závislá na pervitinu už od 15 let.
Dnes je mi 31 let a mám dvě dcery, 8 letou a 3 měsíce staré miminko.
Neříkám, že je to standartní pro rodiče ( brát drogy), ale co se mých dětí týče, vždy jsem byla dobrá máma, nikdy jim nic nechybělo, jsou zdravé a nejsou zanedbávané. V těhotenském průkazu jsem měla od gynekologa poznámku o mé drogové závislosti a proto mi v porodnici dělali testy s pozitivním výsledkem. Poté to samozřejmě nahlásili OSPODU. Od té doby už byla 2x u nás doma sociální pracovnice, s tím že nemá žádné výhrady, akorát mě neustále vyzývá, zda bych byla ochotná nechat si udělat test na drogy. Řekla jsem jí, že ne. A že jsem nikdy netvrdila že drogy neberu. Pokud jsou holky u babičky na víkend, většinou si vždy drogu dám. Proto by byli testy nejspíše pozitivní. A ona mi na to řekla, že nepotřebuje aby byly negativní,ale jen prý chce vědět jak na tom jsem. Vůbec této větě nerozumím. A chci se zeptat na její význam a také, zda mi zákon ukládá povinnost jít na zmiňované testování? Popřípadě co se dal může dít?
Děkuji moc

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, BF,
OSPOD Vám nemůže nařídit podrobení se testům na přítomnost návykových látek, nemá pro to oporu v zákoně. Jelikož by, s největší pravděpodobností, šlo o testy orientační (z moči), nikoli laboratorní, nelze jejich výsledek použít ani jako argument například u soudu.
Význam věty, že chce sociální pracovnice vědět, jak na tom jste, bohužel nerozklíčuji. Testy jí takovou informaci určitě neposkytnou (například intenzitu užívání apod.). Testy ukáží jen to, že jste v posledních pár dnech užila návykovou látku nebo jejich kombinaci (v případě použití multitestu).
Jak bude OSPOD ve Vašem případě dál postupovat bohužel také nedokážu říct. Bylo by to věštění z křišťálové koule.....mohou nařídit spolupráci s protidrogovým zařízením, soudní dohled....těch možností je více....nejlepší je otevřeně se ptát konkrétní pracovnice, jaké má plány.
Nevím, jestli jste neuvažovala nebo nejste v kontaktu s nějakým protidrogovým zařízením. Myslím, že by to ve Vašem případě mohlo být užitečné. Nejenom v tom, že by OSPOD viděl, že jste na nějaké odborné služby navázána, ale i pro Vás. Kdyby například nastala situace, ve které byste cítila, že se Vám užívání nebezpečně vymyká z rukou. Měla byste tak místo, kde byste o své situaci mohla otevřeně mluvit, bez obav z odsouzení nebo z toho, že by se poskytnuté informace dostaly někam dál.
Pokud jste z Prahy nebo ji máte blízko, můžete se obrátit například na Centrum komplexní péče pro dítě a rodinu paní Ilony Preslové. Centrum sídlí na Praze 7 a již řadu let poskytuje podporu rodičům, kteří mají zkušenost s užíváním návykových látek.
http://www.sananim.cz/o-nas-1/centrum-komplexni-pece-o-dite-a-rodinu-ckp.html
pevná linka: +420 220 80 31 30
mobil: +420 702 036 237
email: pece.dite@sananim.cz
Hodit by se Vám mohly také stránky: http://www.mamaadrogy.cz/
Pokud máte Prahu z ruky, na Mapě pomoci lze vyhledat například nejbližší adiktologickou ambulanci: https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/
Prosím, buďte na sebe opatrná, kombinace užívání drog a rodičovství je přece jen bruslení po tenkém ledu.
Za Drogovou poradnu
Andula Novotná