Běžný život alkoholika
Marek
Dobrý den , jmenuji se Marek a jsem abstinujici alkoholik . Svoji abstinenci drzim zatím necelý rok , abstinuji od 1.1.2021, kdy jsem se rozhodl skončit s pitím a 2 měsíce poté se dostal shodou náhod na protialkoholní léčbu a dokončil ji . Musím říct pro všechny , kdo to čtou , ze život bez alkoholu a všech ostatních omamných látek často stojí za nic a často stojí za to . Je to boj , ale vybrali jsme si ho sami a tak musíme bojovat take sami a ne si stěžovat . Každopádně rad bych se dostal k mému dotazu .
Často se v reálném životě setkávám s alkoholem , i když ho určitě nevyhledavam. Moje přítelkyně si občas u filmu dá víno. Kvůli mému problému se hodně krotí , ale občas se to tak stane a par skleniček si dá. Zde přichází první dotaz , který se asi pro běžného člověka muže zdát úsměvný , ale pro me je velmi důležitý . Je nějaká šance probudit v sobě svoji závislost tím , ze bych svoji opilou přítelkyni políbil ? Vím , ze dotaz zní hloupě, ale pro me, a myslím si ze pro spoustu alkoholiku , je výskyt alkoholu u osob nám blízkých velmi častý , i když v malých dávkách . Muže tedy polibek spustit nejake chemické procesy v mem mozku , které me opět dostanou k pití ?
A další dotaz je take celkem zvláštní , pro me ale zase něco , s čím se v momentální době velmi často setkávám a tou je dezinfekce na ruce s přidaným alkoholem . Používám ji docela často a dnes jsem si dal opravdu velkou dávkou a způsobilo mi to velké bažení. Hned poté jsem s rukami jedl a měl jsem pocit , ze se ho trocha mohla dostat na jídlo , které jsem snědl . Mohl by i tento problem vyústit v něco většího nebo se dokonce brát jako laps?
Omlouvám se za délku a banalitu meho dotazu , ale myslím si , ze oba výše zmíněné problémy mohou trápit i další alkoholiky . Hlavně se v těchto chvílích cítím , jako kdybych zrecidivoval a opravdu mi to snižuje vůli abstinovat . Z dnešní zkušenosti s dezinfekcí jsem tak zklamaný , ze me dokonce donutila napsat tento dotaz a zjistit , jestli jsem nezrecidivoval , protože me to trápí . Uprimne se cítím , jako kdybych zrecidivoval a najednou je mi hrozne zvláštně a mam z toho všeho strach .
Předem děkuji za odpověď .
S pozdravem
Marek

Odpověděl: Marie Saudková
Dobrý den Marku,
děkujeme vám za dotaz. Začnu od konce - tedy od vaší nedávné zkušenosti s alkoholovou dezinfekcí.
To, co jste cítil a prožíval je naprosto pochopitelné. Pro lidi, kteří abstinují od alkoholu se opravdu nedoporučuje používat alkoholovou dezinfekci. Ta může způsobit silné bažení - o kterém píšete. Alkohol je látka na kterou vaše tělo bylo zvyklé a velmi dobře si ji pamatuje.
Je zvláštní, že jste nebyl v závěru své protialkoholní léčby poučen, abyste byl do budoucna opatrný v zacházení s produkty a potravinami, které obsahují alkohol. Mohou to být různé čističe na okna, kosmetika, některé léky - například kapky a sirupy a potom samozřejmě některé plněné bombony, sušenka Milla atd.
Každopádně nyní jste si to vyzkoušel na vlastní kůži a už chápete, že je potřeba se o sebe v tomto ohledu starat. Doporučila bych vám nosit si vlastní, bezalkoholovou dezinfekci.
Nyní se vrátím ještě k vašemu prvnímu dotazu - jestli můžete políbit svou opilou přítelkyni a dostat díky tomu chuť na alkohol. Odpověď bude stejná jako u alkoholové dezinfekce. Tělo si alkohol pamatuje a reaguje na něj. V tomto případě nejde ale jen o samotnou látku, ale také o to co vaše blízká osoba dělá. Pokud se kvůli vám snaží a většinou se udží - je to skvělé. Pokud se ale jednou neudrží tak je to i zpráva pro vás, že byste se také třeba jednou nemusel udržet. Zkrátka je to situace, která vás může hodně spustit zpět  směrem k alkoholu. Samozřejmě je to vaše zodpovědnost a ne zodpovědnost vaší přítelkyně, ale pokud můžete, tak se nějak společně dohodněte na pravidlech, která by vám umožnila se podobným situacím vyhnout.
Na závěr bych vám ještě určitě doporučila, abyste neváhal a pár měsíců ještě navštěvoval adiktologickou ambulanci, AT poradnu, případně psychologa specializujícího se na závislosti. Ve vašem případě to má určitě smysl.
Přeji vám ať se vám abstinence dále daří.
Za Drogovou poradnu,
Marie Saudková