pervitin
jana
Dobrý den, zjistila jsem, že moje 38letá dcera bere/šňupe pervitin.
Na můj dotaz odpověděla, že jen občas, ale vidím, že hubne, ztrácí zájem o vše kolem, nic ji nezajímá a tvrdí, že má vše pod kontrolou.
V poslední době cca 1/2 roku skoro nepracuje. Má 2 děti, je bez partnera, bojím se, že ji budou děti odebrány.
Prosím poraďte, jak ji přimět, aby se šla léčit.
Děkuji

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Jano,
moc děkujeme za Váš dotaz.
Přimět někoho k léčbě, je bohužel téměř nadlidský úkol. Jde o to, že pokud nemá silnou motivaci ke změně sám závislý, nebývá léčba bohužel úspěšná. Přesvědčit Vaši dceru by tedy mohlo být opravdu těžké a pro Vás možná i deprimují, pokud by se nedařilo.
Co ale udělat určitě můžete, je informovat Vaši dceru o tom, co může nastat, pokud se jí braní, které jak tvrdí, má pod kontrolou, z této kontroly vymkne. Jestliže okolí zaznamená, že se něco děje - například sousedé, učitelé, pediatr apod.- a budou mít podezření na možnost užívání drog v rodině, mohou se obrátit na OSPOD, tedy orgán sociálně právní ochrany dítěte a ten pak může zjišťovat, jaká situace v rodině reálně je. Zda není drogová závislost rodiče již pro děti ohrožující, tedy zda nedochází například k zanedbání péče atd....a může tak dojít k nepříjemnému zásahu do rodiny ze strany úřadů, který si asi nikdo nepřeje. Více například na stránkách: http://www.mamaadrogy.cz/pro-rodice-uzivatele/beru-drogy-a-mam-dite.html
Můžete ji také nabídnout možnost si o všem v klidu popovídat s odborníkem. Nemusí být ihned řeč o léčbě, ale jen o možnosti navštívit místo, kde se dá o takové situaci otevřeně mluvit, bez obav z odsouzení, hlášení na oficiální místa apod. Takovým místem může být jakákoliv adiktologická poradna v místě bydliště. Tu nejbližší lze vyhledat pomocí Mapy pomoci: https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/
Nebo pokud není pro Vaši dceru daleko Praha, doporučovala bych Centrum komplexní péče o dítě a rodinu paní Ilony Preslové. Ta se již řadu let věnuje podpoře matek se zkušeností s užíváním návykových látek. Je velmi profesionální, ale také empatická a chápavá.
Centrum komplexní péče SANANIM
http://www.sananim.cz/o-nas-1/centrum-komplexni-pece-o-dite-a-rodinu-ckp.html
pevná linka: +420 220 80 31 30
mobil: +420 702 036 237
email: pece.dite@sananim.cz
Dovedu si představit, jak těžká musí být tato situace pro Vás samotnou. Moc bych si přála, abyste v takovou chvíli nezapomínala na sebe. V případě, že byste cítila, že je toho na Vás již moc, existují služby pro rodiče a blízké lidí se závislostí. Jsou tu přesně pro takové momenty, jaké popisujete.
V Praze funguje například: http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Poradna pro rodiče SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Pokud máte Prahu daleko, můžete jim zavolat, určitě Vám doporučí službu v blízkosti Vašeho bydliště.
Držím palce a přeji jen vše dobré.
Za Drogovou poradnu
Andula Novotná