Lysny
*Ulala!*
dobrý den,chtěla bych se zeptat jak mám poznat pravou lysohlávku od normální jedovatej houby.je mi jasný že jich je víc druhů,tak mi připadá že sou každej rok jiný.všichni řikaj že sou zespoda černý,ale jednou sem měla a nijak moc černý nebyly. byly takový velký na tenkej nožičce a rostly na uplně jinym místě než minulej rok a ty co sem našla loni zase rostly jinde.Zatím sem se neotrávila,ale co když...vim že bych je neeměla jíst,ale 1x za rok a navíc zadara...jak jsem na nich byla teď tak sem jich pár snědla.. byly asi každý jiný ale měly pár stejnejch znaků.dlouho sem nic necejtila že sem byla zhulená,pak se stavil kámoš a začlo mi to strašně kecat,ale potom už nic,ani když sem eště pár snědla.vzala sem si je sebou ven,ale řekli mi že to asi nejsou tak sem je vyhodila.tak co myslíte,mam hledat dál a vzít si sebou někoho kdo se v tom vyzná,nebo nejdřív ochutnat a když mi nebude blbě tak je jíst dál??Dík

Odpověděl: Tomáš Harant
Dobrý den, opravdu je více druhů lysohlávek a u nás jsou nejčastější Lysohlávka česká, modrající a kopinatá. Jejich výskyt je nepravidelný a proto na místě kde ještě loni byly, nemusí být letos nic anebo i úplně jiné, podobné houby. Riziko je v záměně za čepičnatky (podobná modrajícím lysohlávkám), které rostou ve stejnou dobu a dokonce i na stejných stanovištích. Existuje ale více podobných hub které mají pro tělo neblahé účinky. Jinak ochutnávání nedoporučuji - toxicita hub se projevuje až po dost dlouhé době. To s sebou spíše vemte někoho kdo se v houbách vyzná, když už to musí být. Jestli máte zájem, koukněte na stánce poradny pod rubriku halucinogeny - psilocybin, tam je toho více. Jak o vzhledu tak i účincích. Hezký den PS - Ne vše co je zadarmo se musí vyplatit :-)