Co dělat?
Kamila
Dobrý den. Mám 16-ti letého syna Karla. Již asi rok probíhá u nás doma tato situace: Kájovi je všechno jedno, nemá zájem o školu, zhoršil si prospěch na čtyři čtyřky, původně míval vyznamenání. Nemá zájem o sport a aktivity, které dělával kdysi. Mám dojem, že všechno začalo jeho setkáváním se s kamarády v naší čtvrti. Je to sídlištní novostavba, kde bydlí mnoho pubertální mládeže, shlukují se, kouří, dělají hluk apod. Můj syn je s nimi téměř každý den. Stává se, že nechce jít do školy a já mu pak musím psát omluvenky. Neučí se, hraje počítačové hry, v domácnosti nepomáhá, neposlouchá mne, moje autorita je téměř nulová. Mám o něj zájem, chci si s ním promluvit, říká: Mně je všechno jedno. Dej mi pokoj. Budeš tady v pokoji ještě dlouho? Ze strachu, aby někde potutelně nebral s klukama drogy, dovolila jsem mu kouřit doma. Raději ho mám před očima, doma, než někde venku. Teď sedívá v kuchyni a dlouho do noci (i do dvou do rána) vykuřuje. S kamarády se baví dál. Naše komunikace je mizivá. Snažila jsem se již navštívit s ním lékaře i psychologa. Nic nepomohlo. Jestli bere drogy, to nevím, zatím jsem nic konkrétního nezjistila. Možná kouří marihuanu, ale doma snad ne, já to od obyčejné cigarety nepoznám. Prosím, poraďte mi, jak bych měla nejlépe postupovat. Mám mu zajistit smysluplné využití volného času něčím, co ho bude bavit? Mám nastolit tvrdý režim pevných hranic, co je dovoleno, a co se nesmí? Mám mu opět zakázat doma kouřit? Mám začít používat metodu sankcí, trestů a odměn za požadované chování? Mám mu dát facku nebo ho zbít pokud neuposlechne? Neztratím ho tím dřív? Bojím se, aby neodešel z domu. Jak mu mám pomoci. Děkuji. Kamila

Odpověděl:
Dobrý den Kamilo, situace, kterou popisujete, je asi pro Vás asi hodně těžká. Váš šestnáctiletý syn se změnil a Vy máte pocit, že to může být jeho novými "kamarády". To je opravdu možné. Píšete, že ztratil o vše zájem, doma nic nedělá, autoritu u něj nemáte a do školy nechodí. Píšete, že psycholog nepomohl, ale nepíšete už, z jakého důvodu. Nešel s Vámi? Nebo to nemělo smysl? To, že s Vámi nekomunikuje, celou věc asi dost ztěžuje. Ptáte se po radě, jak postupovat. Já mám ale pocit, že jste si odpověď dala už ve svých otázkách, že v podstatě asi víte (nebo přinejmenším tušíte), co máte dělat. Smysluplné využití volného času by bylo asi výborné - otázka ale je, zda Vašeho syna do něčeho můžete "natlačit". Nejidealnější by bylo, pokud byste se na nějakém koníčku, který by ho bavil, spolu dokázali dohodnout. Netlačit, ale podporovat. Vaše druhá otázka přesně vystihuje, co by se asi u vás doma mělo stát. Dobré by ale ještě bylo "vyjasnit" pojem "tvrdý režim". Myslím, že důležitější než "tvrdý" je "důsledný". Na tom, co je dovoleno a co se nesmí, byste se měli domluvit dohromady. Společně si ujasnit, co Vám vadí a nechat i jeho, aby vyjádřil svůj názor. Zároveň je dobré si vymezit i sankce za nedodržování dohodnutých pravidel. Nemyslím, že jsou nutné nějaké fyzické tresty, ale pokud si předem spolu vyjasníte co a jak, můžou fungovat i jiné "metody". Zároveň je samozřejmě nutné a důležité reflektovat i to, když dohodu plní. Když nebude chodit do školy a Vy mu to budete omlouvat, je to pro něj, jako kdybyste s tím souhlasila a nechtěně ho v tom podporujete. On by měl mít zodpovědnost za to, co dělá. Se všemi důsledky. I když chápu, že to je asi hodně náročné. Těžko říct, zda z domu odejde nebo neodejde, ale jasně danými pravidly zvyšujete nejen šanci, že spolu zas budete nějakým způsobem komunikovat, ale také to, že se z toho nezblázníte a že Váš syn (jakkoliv to zní třeba hrozně) Vás nebude zneužívat. Pokud byste chtěla o tom třeba ještě s někým mluvit, můžete zavolat (i anonymně) na naší poradenskou linku 283 872 186. Tak hodně štěstí, trpělivosti a pevných nervů... P.S. Marihuanové cigarety jsou na rozdíl od tabákových cítit jako pálené listí. Podle pachu se dají snadno rozeznat. Jinak se balí ručně (ale to někdy i tabákové) a bývají delší než obyčejné.