bratříček
simona
zdravím, mě je 30 a mám asi o 7 let mladšího bráchu. ten ví , že jsem dřív v něčem jela, ale dosud si myslel, že už jsem tak 5 let čistá. jenže s přítelem si občas dáváme, bohužel přítel někdy ujede a dá si i nitrožilně. no a minule, když byl u nás brácha na návštěvě, tak přítel byl nějaký moc, já se na něj začala zlobit no a on, jakoby volal o pomoc najednou vše mému bratrovi vykecal. dokonce mu začal s tím pytlíkem mávat před obličejem. brácha byl totálně v šoku chudák, řekl, že jsem ho moc zklamala. pak se šel ňekam opít a když přišel domu, byl prý na dně a mamka řikala, že prohlásil, ne to ni mami nemůžu říct. ale modlím se za sestru....
teď se semnou nebaví. co mám teď dělat, abych urovnala náš jinak hezký vztah???

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Simono,
ptáte se, jak urovnat vztah s mladším bratrem, kterému jste donedávna tajila, že užíváte drogy. Bratr vás má pravděpodobně rád, a má o vás strach, nyní se nejspíš cítí zklamaný a podvedený, protože jste mu lhala. K tomu všemu dost možná cítí obrovskou bezmoc, protože co budete dělat dál (lhát/nelhat, užívat/neužívat) je jen na vás. Nemůže se spolehnout ani na váš slib, nebo vaše chování. Ztráta důvěry se napravuje skutečně jen velmi těžko. Chce to čas, trpělivost, a hlavně už dál nelhat.
Těžké to teď bude na každý pád, a to i tehdy, pokud byste se k situaci postavila tak, že nebudete lhát ani užívat. Nicméně o tom, že byste měla v plánu s užíváním přestat, se nezmiňujete. Nebo, jak to vlastně vidíte?
Přesný návod, jak vztah s bratrem urovnat, pro vás nemám. Častěji podobné problémy řešíme na poradně z druhé strany. Ozývají se nám vyděšení, zklamaní, bezmocní rodiče, partneři, blízcí. Ptají se, co mají dělat, aby s užíváním užívající přestal. A i jim radíme nastavit si jasné hranice hlavně sami u sebe (ujasnit si podmínky, za kterých se budu s dotyčným vídat, co jsem ochoten snášet a co ne, a stavět na tom, co je zřejmé, sledovat spolehlivost, chování atd.), mluvit o svých emocích a o tom, co vídím a čeho s všímám. A je jen na nich, kolik energie chtějí do situace věnovat. Čím více jí do druhého investují bez toužené odezvy, tím zklamanější a ublíženější budou. V momentě, kdy si pak užívající skutečně užívání rozmyslí, jsou na tom vztahově již tak špatně, a jsou tak vyčerpaní, že se jim do dalších investic, které by v tu chvíli konečně měly smysl, nechce.
Váš bratr viděl, že jste s partnerem, který mu řekl, že užívá. Dokonce mu mával pytlíkem s drogou před obličejem. Pro bratra to mohl být šok. V tu chvíli mu došlo, s jakým partnerem jste, co všechno mu tolerujete a jistě mu došlo i to, že sama dál užíváte.
I pro vás mám tedy podobnou radu: sama si ujasněte svůj postoj k drogám, ujasněte si, jaké chování jste ochotná u svého partnera tolerovat a jaké nikoli, promyslete, zda chcete dál lhát, nebo ne. Zvažte všechna pro a proti. Pak už byste se mohla snadněji domlouvat s bratrem na tom, za jakých okolností byste se s ním chtěla vídat. Umím si představit i situaci, že budete dál v užívání pokračovat a bratrovi nabídnete vídání se jen za střízliva na neutrální půdě, bez partnera, budete třeba chodit společně na procházky, nebudete po něm chtít peníze apod. A pak bude na bratrovi, jestli bude ochoten na něco takového přistoupit. Zároveň pomůže mluvit o vlastních emocích ... víte, že vás má bratr rád, vy máte ráda jeho, mrzí vás, že jste ho zklamala a víte, že jste ztratila jeho důvěru, ale v tuhle chvíli to máte s drogami tak či onak a je to vaše rozhodnutí, nechcete o něj přijít a ráda byste, abyste našli cestu, jak se spolu i tak dál vídat. Mluvte s ním, buďte trpělivá a naslouchejte.
Ať už se rozhodnete s drogami skoncovat nebo ne, vždy můžete stavět na tom, že jde o vaše vlastní rozhodnutí, za které nesete odpovědnost jen vy sama. Je na vás, jak takové rozhodnutí budete okolí přezentovat a je na okolí, jak se k tomu postaví. Pokud se rozhodnete s užíváním přestat ... bude nejspíš situace snazší. Ale možná za ty roky sama dobře víte, jak to s tím rozhodováním a abstinováním bývá. Když byste v tomto směru potřebovala podporu a pomoc, neváhejte se ozvat.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.