Malina
Chtela bych byt zarazena do substitucni lecby, akorat v nasem meste neni zadne substitucni centrum. Nejde to zaridit tak, ze bych jezdila treba do Prahy a nebo do Usti a vozila si tak tydenni davky. Jo, este se chci zeptat, podle ceho se voli, jestli bude substituce na Metadonu, nebo na Subutexu a nakonec, jestli mi muze obvodni lekar predepsat Subutex, ne jen na vyabstinovani, ale jestli by se s nim slo domluvit na pravidelnem predepisovani.Podminky splnuju,jsem plnoleta, mam 5 let na opiatech,5 pokusu o lecbu. Jo a nakonec, jestli se muze brat interferon, kdyz je clovek na substituci. Diky

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, naše organizace zatím nezajišťuje substituční léčbu, takže bych Vás spíš odkázala s Vaším prvním dotazem na centra, která ji dělají - v Praze je to Apolinář a Drop-in. Tam Vám řeknou, jestli by byl možný nějaký zvláštní režim, vzhledem k vzdálenosti od Vašeho bydliště. Jestli zvolit Methadon nebo Subutex závisí do jisté míry i na Vás, Methadon se bere jako krajní možnost, je určen pro klienty, kteří berou opiáty dlouho, jsou na tom například špatně co se týče práce apod. a Methadon by jim měl pomoci společensky se ukotvit. Člověk by měl předtím zkusit jiné možnosti, jako léčebny (což splňujete) ale třeba i komunitu (o té jste nikdy neuvažovala?, nebo to patří do těch 5ti léčeb?) apod. Subutex se považuje za méně rizikový, co se týče návykovosti a tedy i možného upuštění od něj. Celkově je více rozšířen. Od září už ale není možné dostat ho od obvodního lékaře, je na tzv. modrý předpis, tedy pouze od psychiatra. Také by s ním měla jít ruku v ruce terapie či alespoň konzultace o Vaší situaci! A k poslednímu dotazu - interferon je možné nasadit, pokud člověk půl roku abstinuje od veškerých drog, a i Methadon a Subutex jsou opiátové drogy, takže bohužel, to se ještě budete muset počkat. Určitě zkuste některou z cest, které jsem Vám napsala, vypadá to, že jste docela odhodlaná, tak aby nezůstalo jen u toho. Hodně štěstí.