Marihuana a antidepresiva
Nikola
Dobry den, beru uz 4. rokem antidepresiva a Lecim se na psychiatrii - konkretne beru Argofan 150 mg 1-1-0, atarax 25 mg, promethazin 0-0-1. Mam hranicni poruchu osobnosti, v minulosti jsem mela uzkostne depresivni syndrom.
Chtela bych se zeptat, jak prestat s užíváním marihuany. Necitim se zavisla, ale chut na to mam a o vikendu jsem schopna uzit klidne 6 g. Je to problem? Radim se do skupiny “fetaku” nebo ne? Jsem ve ctvrtem rocniku, znamky mam velice Dobre a planuji vysokou skolu, muze mi v tom marihuana uskodit? Bohuzel pritel huli a mne to naucil.
Dekuji

Odpověděl: Jiří Tupý
Zdravíme Vás Nikolo,
jak jsme Vám psali již v odpovědi na minulý dotaz, užívání drog lidmi, kteří se potýkají s nějakými psychickými problémy, vždy představuje velké riziko. Píšete, že jste v minulosti měla diagnostikovanou úzkostně depresivní poruchu, zároveň stále užíváte léky.
Závislost má mnoho podob. Neznamená to, že když někdo drogu neužívá denně, není na ní závislý. Množství marihuany, kterou dokážete vykouřit během víkendu, rozhodně není malé. Nejpodstatnější však možná není mluvit o tom, do jaké skupiny byste mohla být zařazena - zda byste patřila spíše do kategorie "škodlivé užívání" nebo již "syndrom závislosti" - ale to, jaká rizika pro Vás marihuana může z krátkodobého, ale ještě více z dlouhodobého hlediska představovat. Když nyní pomineme, že kouření marihuany má vážné následky pro tělo, může mít a má negativní následky na psychiku a potažmo celou osobnost uživatele. A následky bývají těžší u lidí - jak jsme Vám psali již v předchozí odpovědi - kteří jsou nějakým způsobem více zranitelní, citliví, křehcí. A pokud se dlouhodobě léčíte u psychiatra a užíváte několik psychofarmak, jistě do této skupiny zranitelnějších patříte.
Mluvíte o plánech do budoucna. Chcete se přihlásit va vysokou. V tomto kontextu tedy určitě může kouření marihuany představovat problém. Často se negativní dopady drogy na lidskou psychiku nedají pozorovat ihned. Někdy trvá měsíce i roky, než si droga vybere svou daň. Bohužel pak už někdy bývá pozdě, některé změny bývají nevratné nebo jen obtížně zvratitelné.
Tím, že kouříte marihuanu, riskujete, dáváte všanc svou budoucnost. Období dospívání, osamostatňování, studium na VŠ představuje pro každého mladého člověka zvýšenou psychickou zátěž, zvýšené nároky. Drogy mohou toto období velmi zkomplikovat.
Ptáte se, jak přestat. Asi neexistuje nějaký jednoduchý návod, který bychom Vám mohli nyní nabídnout s tím, že když ho budete na 100 % dodržovat, podaří se Vám přestat. Každý člověk potřebuje něco trochu jiného. Na druhou stranu existují určité ověřené způsoby, jak dosáhnout změny. Berte to pouze jako inspiraci, ne jako kuchařku: Může pomoci uvědomit si, co Vám droga dává a co Vám bere. Může pomoci uvědomit si, co by Vám dala a vzala abstinence. Může Vám pomoci otevřeně si promluvit se svým přítelem - jak jsme Vám psali v předchozí odpovědi. Může Vám pomoci promluvit si se svým psychiatrem - může Vám pomoci najít cestu ven... Může Vám pomoci předcházet rizikovým situacím, hledat nové způsoby trávení volného času, nové způsoby relaxace, zábavy, řešení stresových situací... Může Vám pomoci otevřít téma s někým blízkým z rodiny. A nakonec Vám také může pomoci kontaktovat odborníka z adiktologických služeb, kam se můžete objednat na bezplatnou a nezávaznou konzultaci. Pokud si budete chtít nechat pomoci a poradit, existuje u nás celá síť služeb.
Jiří Tupý